luni, 26 noiembrie 2012

Germania, afectată de un val de falimente în presă

Berlin, 26 nov /Agerpres/ - Timp de mai mulţi ani, Germania a părut în mare parte imună la problemele cu care se confrunta presa tipărită din SUA, însă în ultimele săptămâni, presa din această ţară a fost afectată de mai multe falimente importante. Vineri, respectatul Financial Times Deutschland a devenit ultima victimă, comentează Der Spiegel.

Piaţa ziarelor din Germania este printre cele mai mari din lume. Cu 333 de titluri din care poţi alege, cu numeroase ziare puternice locale şi regionale, ţara a părut mult timp un bastion de stabilitate pe fondul unei pieţe a presei tipărite care se confrunta cu probleme.

Aceste timpuri par însă acum apuse. Vineri, editorul german Gruner + Jahr a anunţat încetarea publicării Financial Times Deutschland, ramura germană a influentului cotidian britanic financiar Financial Times. După ce ultimul număr al ziarului de culoarea somonului va apărea la 7 decembrie, aproximativ 320 de angajaţi îşi vor pierde locurile de muncă.

Anunţul vine după zile de speculaţii că ziarul ar fi avut probleme şi urmează altor lovituri recente date unei prese tipărite extrem de diversificate. Doar săptămâna trecută, Frankfurter Rundschau, unul dintre cele mai mari 10 cotidiene ale Germaniei, a intrat in faliment, după ani de scăderi ale numărului de abonaţi şi o reducere a pieţei publicitare pe hârtie.

De asemenea, în octombrie, agenţia de ştiri germană DAPD a dat faliment, la doar doi ani după ce fusese înfiinţată printr-o fuziune a serviciului în limba germană al Associated Press cu reţeaua DDP. Reduceri sunt vizate şi la cotidianul Berliner Zeitung, publicat de aceeaşi companie ca şi Frankfurter Rundschau.

Cu toate acestea, închiderea Financial Times Deutschland nu constituie o surpriză. Lansat în anul 2000, ziarul nu a făcut niciodată profit, pierzând în schimb circa 250 milioane de euro de la acel moment, în conformitate cu estimările citate în mass-media germană. Anul trecut, ziarul a pierdut 10 milioane de euro.

Totuşi, pe parcursul celor 12 ani de existenţă, ziarul a devenit unul dintre cele mai respectate publicaţii financiare din Germania.

În pofida dedicaţiei germanilor faţă de presa tipărită - ceea ce a făcut din Germania cea mai animată piaţă de presă tipărită din Europa - sectorul nu a fost imun în ultimii ani la provocările cu care s-a confruntat presa tipărită în SUA şi în alte părţi ale lumii. Potrivit Nielsen Media Research, veniturile pe care ziarele le obţineau din publicitate în Germania au scăzut cu 6% în primele 10 luni ale anului faţă de aceeaşi perioadă în 2011 - continuând un lung trend descendent.

În ultimul deceniu, numărul de exemplare vândute ale cotidienelor germane a scăzut cu o cincime, de la 23,7 milioane de exemplare în 2001 la 18,4 milioane în 2012, în conformitate cu Federaţia Editorilor de Ziare Germani (BDZV) - o scădere aproximativ echivalentă cu cea observată în Statele Unite. Cu toate acestea, cifrele la Financial Times Deutschland au scăzut chiar mai rapid. Între al treilea trimestru al lui 2006 şi al treilea trimestru al acestui an, abonamentele au scăzut de la 62.000 la 42.000.

În ultimii ani, desigur, pierderile cu care se confruntă presa tipărită s-au regăsit din plin în câştigurile obţinute online. Astfel, în total publicaţiile tipărite şi online în Germania nu au avut niciodată o audienţă mai mare. De asemenea, veniturile din publicitatea online au crescut vertiginos în ultimii ani, urcând cu 15,4% doar în 2011.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu