luni, 11 februarie 2013

112 - apelul de urgenţă pentru toţi cetăţenii

La data de 11 februarie se sărbătoreşte ziua numărului unic de urgenţă 112, număr care a devenit operaţional din luna aprilie 2005.
Acest număr de urgenţă poate fi apelat în toate cazurile în care anumite situaţii au sau pot avea un efect negativ asupra persoanelor, a mediului sau a proprietăţii şi necesită intervenţia imediată a Ambulanţei, Poliţiei, Pompierilor şi Jandarmeriei. Acest număr este gratuit şi poate fi apelat de la orice telefon, fix sau mobil, atât în România, cât şi în întreaga Uniune Europeană. Toate apelurile la 112 sunt înregistrate automat şi se păstrează într-o bază de date timp de 10 ani.
Intervenţia oamenilor legii a fost solicitată pentru a aplana conflicte, a cerceta accidente rutiere sau sesizări cu privire la producerea de infracţiuni.
 Reamintim că prin apelarea falsă sau nejustificată se poate întârzia intervenţia la salvarea unei vieţi sau limitarea efectelor unor accidente rutiere, calamităţi, dar se consumă inutil şi resurse.
Prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112, în anul 2012, la Inspectoratul de Poliţie Judeţean Caraş-Severin au fost preluate un număr de 12.360 apeluri, dintre acestea 7.568 au fost apeluri din mediul urban şi 4.792 apeluri din mediul rural.
Comparativ cu anul 2011, Observăm o creştere de 11,6% a numărului total de apeluri, datorată creşterii cu 6,3% în mediul urban şi cu 21,2% în mediul rural.



Media de apeluri 112 pe zi este de 33,86, în creştere cu 11,7% faţă de anul 2011, când a fost de 30,3 apeluri pe zi.
Pentru analiza eficienţei Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112, am grupat apelurile primite pe opt categorii, rezultând următoarea situaţie:

săvârşirea de infracţiuni (cu efectuarea cercetării la faţa locului sau depuneri de plângeri penale) = 1.415;
stări conflictuale aplanate, sancţiuni contravenţionale  la Legea 61/1991 sau alte legi, avertismente verbale, depuneri de plângeri care vizează contravenţii = 3.772;
sesizări (de competenţa altor instituţii) sau care se  grupează în categoria alte aspecte (dispăruţi de la domiciliu fără suspiciuni de răpire/înregistrate în mod repetat, internări bolnavi psihici, decedaţi fără suspiciuni de omor etc.) = 1.427;
consiliere sau situaţii în care nu se depune plângere = 1.361;
accidente rutiere cu victime = 360;
accidente rutiere fără victime/monitorizare/informaţii/alte aspecte privind S.P.R. = 1.103;
neconfirmarea celor sesizate = 1.900;
neconfirmarea celor sesizate cu sancţionarea contravenţională\avertizarea verbală a apelantului = 1.022.

Principalele evenimente pentru care cetăţenii pot apela Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 sunt:
Omor
Atentat
Atac armat
Tâlhărie
Tulburarea gravă a liniştii şi ordinii publice
Dezertări
Evadări
Trafic şi consum de droguri
Furturi
Accidente de circulaţie soldate cu victime sau cu persoane blocate în autovehicule
Accident de aviaţie
Accident feroviar
Explozii
Electrocutări
Căderi de la înălţime
Surpări de teren.

Obiectivul major al serviciului de urgenţă 112 este intervenţia pentru salvarea vieţii cetăţenilor, a proprietăţii acestora şi a mediului înconjurător, însă apelarea falsă sau abuzivă constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda de la 100 la 500 de lei.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu