luni, 11 februarie 2013

11 februarie Ziua Europeană a Numărului unic 112

Statistica pe anul 2012 realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 din judeţul Caraş-Severin au fost primite şi tratate 225.517 apeluri. Dintre acestea 22,52% au fost reale şi 77,48% false. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 67,79%, Poliţie – 24,22%, Pompieri – SMURD – 6,08 % şi Jandarmerie – 1,91%.
Majoritatea apelurilor false şi abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi sunt în mare parte realizate de pe cartele prepay.
Urmare constatărilor făcute de către autorităţile statului, 91 cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112.
Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale.
Autorităţile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi.
La 112 se sună doar atunci când aveţi cu adevarat o urgenţă.   




Doar 1 din 4 cetățeni ai UE cunoaşte faptul că 112 este  Numărul European de Urgență

   


    La nivel european, doar 1 din 4 cetățeni ai UE cunoaşte faptul că 112 este  Numărul  de Urgență pe care îl poate apela în toate ţările Uniunii Europene. Mai mult decât atât, această cifră  stagnează de ani de zile și variază semnificativ în țările europene. Astfel, începând cu 2009, în mai mult de 25 de țări din Europa sunt organizate activități de sensibilizare a populaţiei cu ocazia celebrării Zilei Europene 112 care are loc pe 11 februarie în fiecare an.
    Sărbătorirea Zilei Europene 112 este un pas crucial  în promovarea 112, mai ales în zilele noastre când cetățenii călătoresc mai mult decât oricând către locul de muncă, către locul unde îşi defăşoară studiile, în vacanţe. În acest an, se aşteaptă ca numărul de țări care organizează Ziua 112 să fie mai mare ca niciodată. În majoritatea țărilor europene au loc sesiuni de informare și prezentări despre 112 în școli,  Ziua Uşilor Deschise și vizite în centrele de urgență 112. Mai multe țări au ales ca în 2013, să sărbătorească Ziua 112 în jurul conceptului de resuscitare cardiopulmonara (CPR), întrucât  marea majoritate a europenilor nu stiu cum să efectueze procedurile de resuscitare  în cazul în care sunt martorii unui stop cardiac.
    "Numărul semnificativ de țări care organizează Ziua Europeană 112 subliniază importanța creșterii gradului de conștientizare la nivelul UE, în special pe parcursul acestui An al Cetățenilor. Niveluri mai bune de sensibilizare și calitate a serviciului  112 ar reprezenta, cu siguranţa, un mare beneficiu pentru cetățenii europeni care se deplasează în cadrul Pieţei Unice precum şi pentru serviciile de urgență care fac eforturi să răspundă sutelor de milioane de apeluri de urgență pe care le primesc în fiecare an ", a comentat Olivier Paul Morandini, Președintele Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă, EENA.
    În anul care a trecut, în România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în calitate de administrator al Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, a desfăşurat numeroase activităţi de educare – informare: în zonele turistice montane şi pe litoral, campanie în gări, aerogări, trenuri, staţiile de metrou şi pe principalele drumuri naţionale, au fost difuzate spoturi 112 la posturile de radio şi televiziune, au avut loc vizite ale elevilor în dispeceratele 112, o amplă acţiune împreună cu Biserica Ortodoxă Română dar şi multe alte activităţi punctuale.
    “Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit, în doar câţiva ani, unul dintre cele mai prestigioase şi de încredere servicii puse de către stat în slujba salvării vieţii oamenilor, a protejării proprietăţii şi a mediului. Este un adevărat brand naţional. Numărul 112 face parte din cotidian, este parte a societăţii şi îşi confirmă zilnic, minut cu minut, utilitatea. Dacă 112 nu ar fi existat el ar fi trebuit inventat”, a spus  Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, General inginer Marcel Opriş.
   
Informaţii de background despre Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă

    Numărul pan-european de urgență 112 a fost creat în 1991.
În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România.
Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgență care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgență (ambulanță, pompieri și poliție) în orice țară a Uniunii Europene.
Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.
Ultimul Eurobarometru al Comisiei Europene, referitor la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.
În acest domeniu, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale realizează campanii de educare, având ca target principal tinerii şi turiştii români şi străini aflaţi în ţara noastră.
Specialiştii 112 şi ofiţerii de relaţii publice continuă Campania naţională referitoare la numărul unic de urgenţă.
    Pentru mai multe informaţii consultaţi  www.112.ro.


Informaţii despre Serviciul de Telecomunicaţii Speciale


Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a luat fiinţă la 18 decembrie 1992, ca autoritate a statului cu atribuţii în sistemul naţional de apărare, printr-o Hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare al Ţării.
Spre sfârşitul anilor ‘90, valorificând experienţa specialiştilor săi, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a operaţionalizat reţeaua naţională digitală de capacitate mică, modernizările tehnologice permiţând introducerea unor noi servicii de voce şi date.
Începutul anilor 2000 marchează dezvoltarea capacităţii de trafic a infrastructurii digitale şi optimizarea modului de partajare a acesteia, reuşindu-se operaţionalizarea reţelei naţionale multi-servicii la nivel pe suportul cablurilor de fibră optică la nivel interurban şi urban. Totodată, au fost introduse serviciile de videoconferinţă secretizată, operaţionalizate serviciile Internet şi realizate primele reţele de date naţionale.
Anii 2004-2005 au însemnat pentru STS succesul implementării la nivel naţional a Sistemului 112, unul dintre cele mai moderne şi performante sisteme de preluare a apelurilor de urgenţă din Europa.
Anii 2005-2008 marchează dezvoltarea platformei de radiocomunicaţii mobile criptate, furnizarea de servicii Internet pentru autorităţile statului, realizarea transmisiilor prin satelit şi introducerea consistentă a unor noi facilităţi în cadrul sistemului 112, precum localizarea apelanţilor pe durata apelului de urgenţă, prelucrarea geospaţială a datelor privind poziţia resursele de intervenţie şi preluarea alertelor de la bordul vehiculelor, aspecte care se bucură de recunoaştere internaţională şi evidenţiate prin scrisori de felicitare din partea oficialilor Comisiei Europene.
Perioada 2009-2012 a reprezentat extinderea reţelei naţionale multi-servicii de mare capacitate până la nivel de oraş.
În prezent, peste 9.000 de sedii ale autorităţilor statului de pe cuprinsul României sunt interconectate în reţele de arie extinsă şi beneficiază de servicii de comunicaţii, tehnologia informaţiei şi servicii de securitate asociate acestora furnizate exclusiv de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, iar realitatea unor proiecte naţionale, precum Schengen, confirmă faptul că STS este capabil să ofere consultanţă, proiectare, management de proiecte şi soluţii tehnice originale de excepţie la solicitarea oricărei entităţi a administraţiei publice centrale sau locale.
STS a dezvoltat aplicaţii complexe care aduc economii semnificative în bugetele instituţiilor publice şi a reuşit să contribuie la creşterea calităţii vieţii cetăţenilor ca urmare a implementării mecanismelor online între contribuabil şi stat, pe line de taxe, impozite, evidenţa persoanelor ori în domeniul medical.
Experienţa şi competenţa specialiştilor STS au constituit, de-a lungul timpului, garanţia îndeplinirii exemplare a tuturor misiunilor de importanţă deosebită din ţară sau străinătate, a succesului unor evenimente de interes naţional, cum ar fi Sommet-ului Francofoniei (2006) şi Summit-ului NATO (2008), atât pe componenta de securitate, cât mai ales pe componenta publică, în special prin facilitarea accesului mass-media la informaţii ori diseminării produselor informaţionale către publicul larg, prin asigurarea  serviciilor de voce, Internet, video şi protecţia comunicaţiilor.
Amintim organizarea şi deservirea dispozitivelor temporare de comunicaţii şi tehnologia informaţiei în sprijinul autorităţilor locale participante la acţiunile de salvări de vieţi omeneşti şi de limitare a efectelor inundaţiilor (regiunea Moldova – 2007, 2008), incendiilor (jud. Sibiu – 2009, 2011), alunecărilor de teren sau fenomenelor meteo extreme (căderi masive de zăpadă – 2010, 2011, 2012).
Mai pot fi evidenţiate curajul de a propune soluţii pentru asigurarea mai eficientă a comunicaţiilor, echidistanţa manifestată de angajaţii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale pe durata multiplelor procese electorale din ultimii ani şi profesionalismul manifestat pentru buna funcţionare a resurselor puse la dispoziţie, când autorităţile competente de la nivel central sau local au beneficiat de servicii securizate de comunicaţii şi tehnologia informaţiei inclusiv de soluţii tehnice pentru detectarea votului multiplu, putând asigura în condiţii optime libera exercitare a dreptului la vot al tuturor cetăţenilor.
Relaţia STS cu presa a fost una de colaborare, jurnaliştii fiind reali parteneri în promovarea mesajelor de interes public. Ne-am străduit ca, în pofida restricţiilor legale privind informaţiile despre STS, să avem o reală colaborare cu presa, relaţie extrem de bună în special în promovarea numărului unic de urgenţe 112. De altfel, o  parte din premiile europene primite de STS se bazează pe cooperarea cu mass media.
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale mulţumeşte întregii mass media pentru buna cooperare din toţi aceşti ani.


   


   



            Purtătorul de cuvânt al
         Serviciului de Telecomunicaţii Speciale
                       Colonel
                        
                 Adrian Fulea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu