joi, 18 octombrie 2012

Misiune de protecţie a unei nave de transport alimente pentru populaţia somaleză


Chiar dacă percepţia publică este că navele implicate în operaţia EU NAVFOR ATALANTA au ca principală misiune descurajarea, prevenirea şi reprimarea actelor de piraterie şi de jaf armat, totuşi, principala misiune a operaţiei coordonată de Uniunii Europene este cea de protejare a navelor WFP (World Food Programme), acordarea de ajutor umanitar şi protejarea navelor de transport maritim ale Misiunea Uniunii Africane în Somalia
O astfel de misiune a primit să execute şi fregata Regele Ferdinand, care a trebuit să asigure escorta unei nave ce transporta alimente în programul World Food Programme, între două porturi somaleze. Mai era mult până la răsăritul soarelui, când am ajuns în rada portului de unde trebuia preluată nava şi s-a dat alarma la bordul fregatei, ridicându-se gradul de alertă. Odată contactat comandantul navei care urma să fie escortată de Ferdinand, o echipă condusă de comandantul secund al fregatei s-a deplasat cu o ambarcaţiune rapidă la nava civilă, pentru stabilirea detaliilor legate de modul de escortă.
Ce este misiunea de escortă? Navigaţia în apropierea unei nave comerciale, care se deplasează spre un port, la o distanţă suficient de mare de coastă, pentru a nu fi văzută de „locuitorii” taberelor de piraţi de pe mal, la o distanţă de siguranţă faţă de nava de escortat, dar suficient de mică pentru a putea interveni, dacă situaţia ar fi cerut-o. Istoricul acţiunilor din zonă spune că atacurile piraţilor se pot declanşa în 5 minute, la navele din zona lor de interes.
Cu toate detaliile stabilite între nave, cu echipele de Force Protection la posturi, pentru a supraveghea cu atenţie zona plină de altfel de nave pescăreşti, şi cu echipajul în stare de alertă, fregata Regele Ferdinand a început misiunea de escortă a navei, navigând la o distanţă de siguranţă faţă de nava de escortat. Chiar dacă aparent era o misiune simplă, zona necunoscută, „aglomeraţia” de pe mare, anotimpul prielnic acţiunilor de piraterie, precum şi importanţa transportului de alimente pentru populaţia din zonă, au determinat echipajul fregatei să fie foarte concentrat.
Situaţia de pe mare avea să confirme necesitatea stării de alertă de la navă, care, după ce a descoperit şi raportat un contact suspect pe mare, a primit misiunea de a identifica acel contact, o navă de pescuit, un dhow (denumire generală pentru o ambarcaţiune tradiţională, cu unul sau două catarge, utilizată în Marea Roşie şi Oceanul Indian).
Ce a urmat? O analiză rapidă a situaţiei, o manevră de schimbare de drum şi marş spre dhow-ul de cercetat. Şi cum nava de escortat rămânea principala responsabilitate a fregatei, cercetarea şi supravegherea zonei în care naviga nava civilă a fost realizată cu ajutorul elicopterului Puma Naval. Încă o dată s-a dovedit utilitatea existenţei elicopterului la bordul fregatei, fără de care nava nu putea face decât o misiune într-un interval de timp şi nu două misiuni simultan. A urmat o misiune de „friendly approaches” executată cu cele două RHIB-uri la dhow-ul de pescari, având în sprijin de pe navă, echipa de Force Protection. Situaţia a fost permanent monitorizată de către comandantul navei şi şeful operaţiilor, cel care a coordonat acţiunea grupelor de boarding. Nu trebuie omis faptul că în zona de acţiune a Operaţiei Atalanta, misiunile, în cvasitotalitatea lor, se execută cu armamentul încărcat, respectarea regulilor de angajare pe tipuri de misiuni fiind prioritară. Deci, gradul de risc al fiecărei misiuni este unul ridicat.
Până la urmă, doar bariera lingvistică a fost cel mai important impediment al misiunii de „friendly approaches”, executată în siguranţă de echipele de boarding de la bordul navei.
Nava la care s-a făcut inspecţia s-a dovedit a fi un dhow de pescari, fără indicii care să inducă ideea că ar participa la acţiuni de piraterie, fapt pentru care datele colectate au fost transmise navei comandant a grupării, iar fregata românească şi-a continuat misiunea de bază, cea de escortă a navei care transporta alimente pentru populaţia somaleză, în cadrul World Food Programme.
Şi dacă preluarea navei pentru escortă a fost făcută la primele ore ale dimineţii, predarea ei autorităţilor portuare din portul de destinaţie a fost făcută aproape de miezul nopţii.
Fregata Regele Ferdinand îşi continuă misiunea de luptă împotriva pirateriei navale în largul coastelor Somaliei, acţionând sub comanda Forţelor Navale ale Uniunii Europene, EUNAVFOR.




  Biroul de Presă al M.Ap.N.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu