marți, 17 ianuarie 2012

RAPORT DE EVALUARE a activităţii desfăşurate de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Semenic” al judeţului Caraş-Severin în anul 2011


I. EVALUARE GENERALĂ
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Semenic” al judeţului Caraş-Severin şi-a desfăşurat activitatea în baza cadrului normativ şi a legislaţiei specifice domeniilor de competenţă şi responsabilitate.
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce i-au revenit, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Semenic” a colaborat cu structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor din teritoriu, precum şi cu celelalte instituţii ale administraţiei publice locale, componente ale CJSU Caraş-Severin.
Obiectivul fundamental al întregii activităţi desfăşurate la nivelul instituţiei a vizat eficientizarea acţiunilor de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă, în vederea menţinerii stării de normalitate a vieţii comunităţilor umane. Obiectivele derivate au urmărit îmbunătăţirea relaţiilor dintre instituţiile cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă.

Obiective generale:
stabilirea principalelor direcţii de acţiune considerate imperios necesare pentru eficientizarea sistemului organizatoric şi funcţional al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Semenic” al judeţului Caraş-Severin în vederea exercitării atribuţiilor şi responsabilităţilor stabilite prin legislaţia în vigoare;
desfăşurarea pregătirii în comun a structurilor Sistemului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă de la nivel judeţean în vederea asigurării unei concepţii unitare de intervenţie pentru limitarea şi înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă, în scopul eliminării sau limitării pierderilor de vieţi omeneşti, animalelor, valorilor de patrimoniu, pagubelor materiale şi factorilor de mediu;
perfecţionarea cooperării între structurile proprii şi eficientizarea activităţii de intervenţie prin asigurarea resurselor umane şi materiale şi colaborarea cu mass-media locala;
punerea în aplicarea a legilor, hotărârilor guvernamentale şi ordinelor apărute în cursul anului 2011, precum şi asigurarea respectării legislaţiei deja existente în domeniile de activitate ale inspectoratului;
asigurarea coordonării, îndrumării şi controlului tehnic de specialitate al activităţii de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă atât în ceea ce priveşte prevenirea şi stingerea incendiilor, cât şi măsurilor de protecţie civilă;
dezvoltarea sistemului de comunicaţii şi informatic cu generalizarea schimbului de informaţii în format electronic, asigurarea spaţiilor şi utilităţilor necesare managementului integrat, organizarea înştiinţării-alarmării şi interoperabilitatea.

Obiective specifice:
Creşterea gradului de profesionalism şi operativitate la intervenţii şi misiuni a subunităţilor de intervenţie.
Pentru îndeplinirea acestui obiectiv au fost planificate exerciţii, recunoaşteri în teren la obiective economice şi sociale, la care au participat angajaţi din cadrul subunităţilor de intervenţie, cât şi de la sediul inspectoratului.
Asigurarea pregătirii de specialitate a personalului .
În activitatea de pregătire continuă, s-a urmărit cuprinderea pe cât posibil a întregului personal la sesiunile de pregătire desfăşurate, creşterea calităţii materialelor prezentate şi pregătirea instructorilor, toate acestea în scopul eliminării disfuncţionalităţilor şi lipsurilor manifestate anterior.
Pe tot parcursul anului, s-a urmărit însuşirea prevederilor noilor acte normative ce reglementează activitatea de management al situaţiilor de urgenţă, în vederea cunoaşterii misiunilor ce revin inspectoratului şi organizării activităţii de monitorizare şi gestionare cu succes a situaţiilor de urgenţă.
În cadrul sesiunilor de pregătire, au fost prevăzute teme specifice, de pregătire generală în domeniul armei, pregătire prin discipline de sprijin şi specifice fiecărui loc de muncă, precum şi teme care au cuprins prevederi din H.G. nr. 585 / 13.06.2002 - pentru aprobarea standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, teme privind programul de anticorupţie şi tematica ordonată prin ordinele primite de la eşaloanele superioare.
Verificarea cunoştinţelor şi deprinderilor s-a făcut pe structuri funcţionale şi pe categorii de personal, ţinându-se cont de specificul fiecărui compartiment şi loc de muncă, atât teoretic prin teste, cât şi prin activităţi practic-aplicative, de către ofiţerii din centrul operaţional şi şefii nemijlociţi ai celor verificaţi.
Cunoaşterea caracteristicilor, formelor de manifestare a riscurilor teritoriale, în vederea realizării unei concepţii unitare, viabile, de protecţie a populaţiei.
În acest sens au fost actualizate Schema cu Riscurile Teritoriale şi Planul de Analiză şi Acoperire a Riscurilor al judeţului Caraş-Severin, iar în cadrul sesiunilor de pregătire au fost cuprinse teme care au făcut referire la riscuri generatoare de situaţii de urgenţă. Planul de Analiză şi Acoperire a Riscurilor al judeţului Caraş-Severin a fost distribuit, în format electronic, la primării şi instituţii publice. Pentru un acces facil la acest plan a unui număr cât mai mare de persoane PAAR a fost publicat pe site-ul inspectoratului.
Informarea preventivă şi pregătirea populaţiei şi salariaţilor.
Pe parcursul anului s-a pus accent pe colaborarea constantă, promptă şi obiectivă cu administraţia publică judeţeană şi locală, mass-media, atât locală, cât şi centrală, instituţii publice şi operatori economici importanţi (cu risc major, sursă de risc), pentru informarea preventivă şi pregătirea populaţiei şi salariaţilor.
Asigurarea fluxului informaţional/decizional, încă din faza de identificare a surselor de risc, monitorizarea factorilor de risc şi a măsurilor de prevenire.
Prin personalul Centrului operaţional, compartimentul Monitorizare Situaţii de Urgenţă şi Dispecerat s-a încercat îndeplinirea acestui obiectiv, fără să fi existat probleme majore pe această linie.

II. EVALUARE SECTORIALĂ.
ACŢIUNI ÎNTREPRINSE ŞI REZULTATE OBŢINUTE

În anul 2011 s-a urmărit îndeplinirea dezideratului care stă la baza întregii activităţi a instituţiei respectiv, creşterea nivelului de securitate a vieţii cetăţenilor protejarea proprietăţii şi a mediului.
Astfel, în conformitate cu atribuţiile legale, activitatea inspecţiei judeţene de prevenire a fost orientată în funcţie de concluziile rezultate din analiza situaţiei operative şi din autoevaluarea corectă şi obiectivă a activităţii desfăşurate, acţionându-se pentru îndeplinirea funcţiilor de reglementare, avizare, îndrumare, informare publică şi control.

În urma celor 1.116 controale tehnice de prevenire efectuate, în 2011, au fost depistate 6.642 de deficienţe - din care 1.595 au fost înlăturate pe loc, iar 1149 au fost sancţionate contravenţional. Astfel, au fost date 1.014 avertismente şi aplicate 135 amenzi contravenţionale în cuantum de 163.200 lei.

În ceea ce priveşte activitatea de avizare şi autorizare, au fost emise, pe linie de securitate la incendiu 79 avize şi 49 de autorizaţii, iar pe linie de protecţie civilă, 2 avize. Pe parcursul anului trecut au mai fost eliberate 45 avize la planuri de evacuare în situaţii de urgenţă, 36 avize pentru transport deşeuri periculoase, 15 acorduri pentru organizarea jocului de artificii cu articole pirotehnice şi 1 aviz de desfiinţare a unui serviciu privat pentru situaţii de urgenţă. Din motive de neconformitate cu legislaţia în vigoare, 16 cereri de avize şi 13 de autorizaţii au fost respinse.

Pentru asigurarea prevenirii şi răspunsului la operatorii economici care utilizează, stochează sau vehiculează substanţe periculoase, în cooperare cu reprezentanţi ai Gărzii Naţionale de Mediu şi Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, au fost organizate 6 controale la operatori economici supuşi prevederilor HG. nr. 804/2007, privind controlul activităţilor cu risc de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase.
Pe căile de transport rutier, au fost luate măsuri de monitorizare şi pregătire a răspunsului pe timpul efectuării a 373 operaţiuni de transport de deşeuri şi/sau substanţe periculoase si a 360 de transporturi speciale.
În domeniul coordonării serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, obiectivul prioritar a continuat şi în 2011 să îl constituie instruirea personalul acestor servicii.
La nivelul judeţului sunt constituite 77 servicii voluntare şi 17 servicii private pentru situaţii de urgenţă. Din cele 77 de servicii voluntare constituite la nivelul localităţilor, doar 20 îndeplinesc criteriile de dotare conform legislaţiei în vigoare, însă patru din cele 20 de servicii, chiar dacă deţin dotările necesare, din motive administrative nu participă la intervenţii (exemplu: autospecialele nu sunt înmatriculate sau sunt defecte). În concluzie, 57 de servicii voluntare nu deţin dotările necesare unei intervenţii optime, chiar dacă în fiecare an la nivelul judeţului se întocmeşte „Planul de Asigurare cu Resurse umane, materiale şi financiare necesare gestionării situaţiilor de urgenţă pe anul 2011”, în baza planurilor locale, planuri în care se prevăd atât necesarul de materiale cât şi resursele financiare.
Cu toate acestea, raportat la anul 2010, numărul intervenţiilor la care au participat serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă a crescut de la 95, în 2010, la 207, în 2011 (cu 117,9%), numărul situaţiilor de urgenţă la care acestea au intervenit singure crescând de la 31, în 2010, la 79, în 2011 (cu 154,84%).
Astfel, serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă au intervenit independent la 20 incendii, 51 arderi necontrolate, 2 alte situaţii de urgenţă (inundaţii), 3 cazuri de asistenţă persoane şi 3 acţiuni de descarcerare.

Pe linia pregătirii şi informării preventive a populaţiei au fost organizate instructaje, antrenamente, concursuri, exerciţii şi campanii de informare.
Astfel, pe parcursul anului trecut au fost organizate 15 instructaje şi convocări de pregătire la care au participat, pe rând, preşedinţii comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, şefii centrelor operative cu activitate temporară, inspectorii de protecţie civilă şi cadrele tehnice cu atribuţii în domeniul apărării împotriva incendiilor. În cadrul acestor instructaje au mai fost pregătiţi conducătorii unităţilor/instituţiilor de învăţământ şi personalul didactic cu atribuţii în domeniu, conducătorii operatorilor economici sursă de risc, şefii celulelor de urgenţă din cadrul operatorilor economici clasificaţi din punct de vedere al protecţiei civile, dar şi şefii serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă.
Pe aceiaşi linie a pregătirii populaţiei, în 2011, s-au desfăşurat, sub coordonarea specialiştilor din cadrul inspectoratului nostru, 75 antrenamente de specialitate ale serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă şi 17 ale serviciilor private pentru situaţii de urgenţă. Rodul acestor antrenamente a putut fi observat cu ocazia concursurilor profesionale organizate, la nivel judeţean, special pentru serviciile voluntare, respectiv pentru cele private.
Având în vedere importanţa exerciţiului în procesul de pregătire, anul trecut au fost organizate 80 de exerciţii de alarmare şi evacuare în caz de incendiu la localităţi, instituţii şi operatori economici. Exerciţiile au avut loc cu ocazia controalelor de specialitate executate de angajaţii ISU.

Pregătirea preşcolarilor şi elevilor s-a organizat şi desfăşurat conform protocoalelor şi parteneriatelor încheiate cu unităţile de învăţământ din judeţ, prin parcurgerea temelor de specialitate în cadrul orelor de dirigenţie, educaţie civică şi de consiliere.
De asemenea, pregătirea preşcolarilor şi elevilor s-a realizat şi prin intermediul campaniei de informare ,,O casă sigură – o viaţă în plus: respectaţi măsurile de prevenire” precum şi prin executarea exerciţiilor de evacuare în caz de incendiu cu ocazia controalelor la unităţile de învăţământ.
Din păcate, se constată, pentru 2011, o participare mai slabă a elevilor la concursul cercurilor tehnico aplicative ,,PRIETENII POMPIERILOR” şi la concursul cu tematică de protecţie civilă ,,CU VIAŢA MEA APĂR VIAŢA”.
Pe scurt, în perioada analizată au fost desfăşurate aproximativ 200 de acţiuni de informare preventivă la unităţile de învăţământ de pe teritoriul judeţului Caraş-Severin, la care au participat peste o mie de preşcolari, aproape 14 mii de elevi şi aproximativ o mie de cadre didactice.
Totodată, în domeniul acţiunilor de informare preventivă pot fi menţionate şi acţiunile de informare a populaţiei prin publicarea în presa scrisă a unui număr de peste 100 de articole, realizarea a aproximativ 90 de emisiuni radio, 8 apariţii TV, tipărirea şi distribuirea a unui nr. de aproximativ 250 de broşuri, aproape 18 mii de afişe şi peste 6 mii de pliante.

Pregătirea autorităţilor administraţiei publice locale în domeniul situaţiilor de urgenţă s-a realizat prin cursuri organizate la Centrul Naţional de Perfecţionare a Pregătirii pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă Ciolpani, respectiv la Centrul Zonal de Pregătire de Protecţie Civilă Craiova.
Comparativ cu anul 2010, în 2011 s-a înregistrat o scădere a numărului de persoane care a participat la aceste cursuri. Astfel, din 66 de persoane planificate, au participat 35.
În vederea creşterii gradului de prezenţă a personalului participant la Centrul Zonal de Pregătire de Protecţie Civilă Craiova, au fost înaintate lunar adrese către Instituţia Prefectului în care au fost nominalizate persoanele planificate să participe în lunile respective la cursurile de pregătire şi detaliile privind participarea la curs (cazare, loc de desfăşurare, persoană de contact, etc.) în vederea dispunerii măsurilor ce se impun pentru asigurarea participării personalului planificat la programele de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă. Totodată, s-a solicitat lunar replanificarea în seriile ulterioare a celor care au absentat la programele de pregătire.
O parte din personalul cu atribuţii în domeniul situaţiilor de urgenţă care a absentat nemotivat la programele de pregătire conform planificării pe anul 2011 a fost sancţionat contravenţional pentru neparticiparea la activităţile de pregătire, fiind aplicate 18 amenzi contravenţionale.

Centrul Operaţional a acţionat pentru planificarea, organizarea, pregătirea şi conducerea unitară a acţiunilor de intervenţie ale ISU, coordonarea operativă a celor voluntare şi private. Totodată, Centrul operaţional îndeplineşte permanent funcţiile de monitorizare, evaluare, înştiinţare, avertizare, prealarmare, alarmare, alertare, coordonare şi conducere operaţională, la nivel judeţean, a situaţiilor de urgenţă. Centrul Operaţional (CO) organizează şi asigură Secretariatul tehnic permanent al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.

Pentru creşterea nivelului de pregătire a personalului şi verificarea viabilităţii planurilor de răspuns, în 2011 s-a reuşit organizarea exerciţiului de cooperare cu forţe şi mijloace în teren cu tema „Antrenarea structurilor din cadrul Sistemului judeţean cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă pentru intervenţia în caz de incendiu la obiective din domeniul culturii” la Teatrul Mihai Eminescu - Oraviţa -23.06.2011, având ca scop antrenarea personalului propriu şi a celorlalte forţe cu care se cooperează în vederea gestionării unei situaţii de urgenţă, prezentarea modului de acţiune a structurilor ce îndeplinesc funcţii de sprijin pentru gestionarea unor situaţii de urgenţă, a comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, privind modul de acţiune pentru limitarea şi înlăturarea efectelor evenimentului. Pe timpul desfăşurării exerciţiului a fost pus în aplicare Planul operativ de intervenţie al Teatrului Mihai Eminescu. Personalul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Semenic” al Judeţului Caraş-Severin a intervenit în baremele de timp stabilite, asigurându-se o bună cooperare cu celelalte forţe participante. Fluxul informaţional-decizional s-a desfăşurat conform planului de desfăşurare, iar transmiterea ordinelor şi datelor s-a realizat cu ajutorul radiotelefoanelor fixe, mobile şi a reţelelor de telefonie fixă şi mobilă.

Echipa pirotehnică a Formaţiunii de Protecţie Civilă din cadrul Detaşamentului de Pompieri Reşiţa a executat în data de 09.06.2011, un exerciţiu de cooperare cu echipa pirotehnică din cadrul Direcţiei Judeţene de Informaţii Caraş-Severin, în poligonul de distrugere muniţie din incinta S.C. Arsenal S.A.

Urmare a măsurilor de reducere a cheltuielilor stabilite la nivelul Ministerului Administraţiei şi Internelor, celelalte exerciţii interne de cooperare, planificate, au fost prelucrate pe schemă (hartă) în cadrul sesiunilor de pregătire.

Acţiunile de răspuns ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „SEMENIC” al judeţului Caraş-Severin au fost asigurate cu personalul celor 5 subunităţi de intervenţie din subordine, şi anume: Detaşamentele de Pompieri Reşiţa şi Caransebeş, Secţiile de Pompieri Oraviţa şi Moldova Nouă şi Garda de Intervenţie nr.2 Bozovici.
Comparativ cu anul 2010, numărul situaţiilor de urgenţă a crescut cu 32,1% de la 842 situaţii de urgenţă, în 2010, la 1.112 situaţii de urgenţă, în 2011, în medie 3 intervenţii pe zi. Cea mai mare creştere a înregistrat-o intervenţiile la arderi necontrolate, iar cea mai semnificativă scădere a fost la inundaţii şi fenomene meteorologice periculoase.

Pe tipuri, urgenţele înregistrate pe teritoriul judeţului Caraş-Severin se prezintă astfel:
283 incendii (25% din totalul situaţiilor de urgenţă);
488 arderi necontrolate (44%);
99 alte situaţii de urgenţă (9%);
108 acţiuni pentru protecţia comunităţilor (10%).
134 cazuri de urgenţă asistate de S.I.A.M.U.D. (12%).

Din nefericire, 2011 a adus o creştere de aproape 200% faţă de anul precedent a
numărului de arderi necontrolate. Au fost înregistrate 488 de astfel de situaţii ce s-au manifestat pe teritoriul întregului judeţ.
Într-un clasament al localităţilor pe raza cărora s-au manifestat cele mai multe arderi necontrolate, situaţia se prezintă astfel:
Categoria localităţi urbane este condusă de municipiul Reşiţa cu 88 de arderi necontrolate, urmată de Moldova Nouă – 57, Caransebeş – 41, Oraviţa – 31, Bocşa – 28 şi Oţelu Roşu – 20.
În mediul rural, comuna Buchin se situează pe primul loc cu 13 arderi necontrolate, urmată de Bozovici - 11; Pojejena – 10 şi Zăvoi – 9.

Cele mai multe arderi au fost înregistrate în luna noiembrie, 126, iar cele mai puţine în luna ianuarie, 4.
Intervenţia pompierilor militar şi voluntari a făcut ca valoarea bunurilor protejate
de aceste focuri să fie de aproape 8 milioane de lei.

Ca unul din cele mai frecvente tipuri de risc, incendiile s-au manifestat în procent de 74%, din totalul de 283, la gospodăriile cetăţeneşti (locuinţe şi anexe – 56%, terenuri aflate în afara perimetrului gospodăriilor – 12% şi mijloace de transport ale cetăţenilor – 6%). Evenimentele au fost cauzate de coşuri de fum defecte sau necurăţate, foc deschis în spaţii deschise, instalaţii electrice defecte, fumat, acţiune intenţionată, mijloace de încălzire improvizate sau lăsate nesupravegheate, jocul copiilor cu focul şi s.a.m.d..
Cele mai multe incendii la gospodăriile cetăţeneşti s-au manifestat la poduri şi acoperişuri, clăi de fân, magazii, şoproane, afumători, adăposturi pentru animale, mijloace de transport individuale şi bucătării.
Pe timpul intervenţiilor la incendii au fost salvate 8 persoane (din care 4 copii), 130 de animale, iar valoarea bunurilor protejate s-a ridicat la peste 37 de milioane de lei.
Rata incendiilor a fost de circa 85 la 100.000 de locuitori, respectiv de aproximativ 33 la 1000 km2.
Cele mai multe incendii au izbucnit în luna noiembrie, 46, iar cele mai puţine în luna mai 7.

Pe parcursul anului 2011, s-au mai înregistrat 30 de intervenţii la inundaţii şi fenomene periculoase, 19 intervenţii la evenimente publice şi o intervenţie la un accident în care au fost implicate substanţe periculoase.
Echipa pirotehnică a ISU a intervenit în 49 de misiuni pirotehnice, din care 45 pentru asanarea teritoriului de muniţie rămasă neexplodată şi câte două pentru distrugere de zăpoare formate pe un curs de apă, respectiv distrugere muniţie asanată.

ISU „Semenic”, prin subunităţile de intervenţie a acţionat în 13 cazuri de protecţie a mediului, 35 misiuni salvări animale, dar şi la alte 60 de intervenţii pentru protecţia comunităţilor (deblocare uşă, îndepărtare/degajare crengi copaci sau alte materiale aflate în pericol de prăbuşire sau prăbuşite, evacuare apă din fântâni sau pivniţe, transport apă menajeră, deblocare carosabil, etc.)


Numărul intervenţiilor la descarcerare şi asistenţă persoane în 2011 a fost de 134, rămânând constant comparativ cu anul 2010. Astfel, echipajele specializate au înregistrat un număr de 43 de intervenţii la descarcerare şi 91 la cazuri de asistenţă persoane (persoane rămase blocate, degajări persoane şi tentative de suicid). În total au fost asistate 109 persoane, din care 11 copii.
În cadrul Programului „Achiziţionarea echipamentului specific pentru îmbunătăţirea capacităţii şi calităţii sistemului de intervenţie în situaţii de urgenţă şi pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi prim ajutor calificat în regiunea 5 vest” au fost achiziţionate 1 autospecială de descarcerare grea, 1 ambulanţă tip B şi 1 ambulanţă tip C.
În luna decembrie au fost achiziţionate două ambulanţe tip B prin Ministerul Sănătăţii, care au fost luate în primire de I.S.U. „Semenic”. Pentru aceste ambulanţe de la minister am solicitat înmatricularea. În acest moment se urmăreşte şi obţinerea autorizaţiilor sanitare pentru spaţiile de la fiecare subunitate şi aceasta pentru a putea operaţionaliza SMURD Caraş-Severin.

În ceea priveşte intervenţiile mai deosebite ce au avut loc anul trecut amintim:
31 ianuarie - Explozie atelier auto din Oţelu Roşu, soldată cu decesul unei persoane şi rănirea altor cinci;
9 aprilie - Incendiu pensiunea Trei Moroşeni din staţiunea Poiana Mărului – pentru stingerea acestui incendiu au fost mobilizate trei echipaje de pompieri militari de la Detaşamentul Caransebeş, 1 echipaj al SVSU Oţelu Roşu şi 1 echipaj al Serviciului privat al SC Hidroconstrucţia;
3 iulie - Incendiu fânar localitatea Remetea Pogăniş – pompierii militari de la Detalamentul Reşiţa au intervenit timp de peste 20 de ore pentru lichidare;
5 decemrbrie – incendiu litieră-pădure în masivul Domogled – au ars, în total, peste 90 de hectare, iar 110 persoane pompieri şi lucrători silvici au acţionat pentru limitarea pagubelor Intervenţia s-a desfăşurat în cooperare cu ISU Mehedinţi. Fiecare inspectorat pentru situaţii de urgenţă a intervenit cu câte 40 de pompieri militari.

În perioada supusă analizei, Secretariatul Tehnic Permanent a asigurat desfăşurarea şedinţelor Comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă, a întocmit informări privind modul de îndeplinire a măsurilor stabilite prin hotărârile CJSU pe care le-a transmis instituţiilor cu atribuţii în domeniu. Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă STP a prelucrat informaţiile şi datele furnizate de către comitetele locale, a asigurat măsurile specifice pentru completarea şi actualizarea bazei de date cu privire la efectele situaţiilor de urgenţă şi acţiunile întreprinse.
Personalul din compartimentul Monitorizare Situaţii de Urgenţă şi Dispecerat şi-a executat atribuţiile de serviciu în condiţii foarte bune, o atenţie deosebită acordându-se respectării şi îndeplinirii la timp a ordinelor în vigoare în relaţiile cu eşalonul superior, asigurarea fluxului informaţional cu Instituţia prefectului şi celelalte structuri locale deconcentrate, care fac parte din CJSU.
Pe parcursul anului 2011 au fost transmise 12 avertizări hidrologice Cod Galben, 32 atenţionări meteorologice Cod Galbel (din care 25 au fost atenţionări imediate) şi 6 informări meterologice fără cod către C.L.S.U. şi structurile cu răspundere în gestionarea situaţiilor de urgenţă.
Au fost monitorizate în condiţii bune toate situaţiile de urgenţă produse în acest an, luându-se măsuri de informare operativă a factorilor responsabili, activitate care s-a desfăşurat cu rezultate mai bune decât în anii precedenţi, folosindu-se aplicaţia de trimitere a mesajelor prin SMS (îndeosebi a atenţionărilor şi avertizărilor hidrometeorologice) la Comitetele Locale pentru Situaţii de Urgenţă şi celelalte structuri din componenţa CJSU.
Pentru implementarea Sistemului de Management Informaţional pentru Situaţii de Urgenţă (SMISU) la nivel judeţean s-au executat, cu spijinul financiar al Consiliul Judeţean Caraş-Severin, lucrări de amenajare a sălii CJCCI existente la nivelul unităţii, s-a realizat cablarea structurată şi alimentarea cu energie electrică, conform cerinţelor impuse. În prezent s-au livrat şi instalat echipamentele, urmând a se efectua testele de operaţionale.
Cu sprijinul Oficiului Judeţean de Telecomunicaţii Speciale, s-a implementat la nivelul unităţii un sistem de videoconferinţă, operabil în relaţia cu IGSU şi s-a extins gama de servicii de telecomunicaţii speciale furnizate de OJTS.
Un efort constant a fost depus pentru menţinerea în stare de operativitate a tehnicii de comunicaţii aflată în dotare, având în vedere gradul de uzură morală şi fizică a acesteia, lipsa fondurilor pentru achiziţionarea pieselor de schimb şi a materialelor necesare mentenanţei.
Principalele direcţii de acţiune pentru viitor, pe această linie, sunt finalizarea S.M.I.S.U. la nivelul unităţii, îmbunătăţirea dotării şi înzestrării cu tehnică, echipamente şi aparatură de comunicaţii şi informatică.
***
Activitatea de secretariat, documente clasificate şi administrare fond arhivistic în 2011 a fost axată pe primirea, înregistrarea, transportul şi transmiterea/distribuirea corespondentei la compartimentele inspectoratului şi subunităţile subordonate, executarea operaţiunilor de inventariere a documentelor primite sau create de unitate şi care au fost înregistrate şi luate în evidenţă, evidenţa şi păstrarea petiţiilor adresate inspectoratului, evidenţa şi păstrarea ordinelor MAI.
Pe parcursul anului au fost înregistrate un număr de 1046 documente clasificate şi 8.448 documente neclasificate.
Inspectoratului nostru i-a fost adresate 103 petiţii, din care 3 au fost reclamaţii împotriva cadrelor şi 2 scrisori de mulţumire. Două petiţii sunt în curs de soluţionare. În perioada analizată au fost primite în audienţă 31 persoane.

Activităţile planificate şi realizate pe linia managementului resurselor umane în 2011 au fost determinate de aplicarea unitară a legislaţiei referitoare la gestiunea resurselor umane. La finele anului 2011, statul de organizare al ISU „Semenic” avea prevăzut 556 posturi (39 ofiţeri, 4 maiştri militari, 505 subofiţeri, 7 personal contractual şi 1 soldat şi gradat voluntar).
La 31 decembrie 2011 erau ocupate un număr de 543, rezultând un grad de încadrare la nivelul instituţiei de 97,48 %.
În urma reorganizării IGSU şi a unităţilor subordonate, la nivelul inspectoratului nostru au fost supuse disponibilizării nu număr de 33 de persoane din care 31 cadre militare si 2 soldaţi şi gradaţi voluntar.

Activitatea structurilor din domeniul logistic a urmărit asigurarea suportului material necesar desfăşurării la parametrii optimi a misiunilor specifice serviciilor profesioniste de urgenţă.
Prin activităţile desfăşurate şi rezultatele obţinute putem afirma că la nivelul unităţii managementul asigurării tehnice de autovehicule a asigurat desfăşurarea în condiţii optime şi în volum complet a activităţilor specifice pe această linie.
Desigur, este necesară actualizarea tabelei de înzestrare în funcţie de statul de organizare actual, reînnoirea parcului auto în conformitate cu prevederile viitoarei tabele de înzestrare ţinând cont de vechimea parcului: 98,2 % având durata de funcţionare îndeplinită.
Parcul auto a fost întreţinut cu eforturi deosebite din partea structurii de specialitate a inspectoratului, a comandanţilor de subunităţi, şefilor de garaj şi a conducătorilor auto, datorită vechimii acestora, a lipsei fondurilor financiare pentru achiziţionarea pieselor de schimb şi a lubrifianţilor, a lipsei pieselor de pe piaţă, datorită vechimii sau modelului (pentru cele primite donaţie din Germania) acestea nu se mai fabrică. De menţionat că în judeţul nostru este în stare de funcţionare o singură autoscară, din trei câte sunt prevăzute în înzestrare, şi aceea cu probleme.
În urma implementării proiectului ,,Achiziţionare echipamente specifice pentru îmbunătăţirea capacităţii şi calităţii sistemului de intervenţie în situaţii de urgenţă şi pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat, în Regiunea 5 Vest”, derulat cu sprijinul Consiliului judeţean Caraş-Sevein, ISU Semenic a beneficiat de 2 ambulanţe, una de prim ajutor de tip B, o ambulanţă de reanimare de tip C şi o autospecială pentru descarcerări grele, urmând ca în viitorul apropiat să mai primească şi autospeciale pentru intervenţia la incendii.
Substanţele de stingere au fost asigurate în proporţie de 80% la spumogen lichid. Totodată deficitul de stingătoare portabile a creat un inconvenient pe timpul efectuării misiunilor.
În anul 2011 nu au fost înregistrate accidente de circulaţie în care au fost implicate autovehiculele din unitatea noastră, dar au fost 9 accidente de circulaţie în care au fost implicate cadre ale unităţii noastre cu autovehicule proprietate privată.

III DISFUNCŢIONALITĂŢI ÎN ACTIVITATE
gradul scăzut de înzestrare cu mijloace tehnice de intervenţie, accesorii PSI şi substanţe stingătoare;
nefinalizarea operaţionalizării serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă;
reticenţa unor primari şi consilieri locali în aplicarea prevederilor legale privind activitatea serviciilor voluntare, precum şi pentru acordarea drepturilor legale personalului voluntar;
măsurile de reorganizare a structurilor MAI;
măsurile de ordin economic stabilite la nivelul MAI.

IV OBIECTIVE PENTRU 2012
Pentru anul 2012, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Semenic” al judeţului Caraş-Severin are următoarele obiective:
a. Desfăşurarea pregătirii în comun a Structurilor Sistemului Judeţean pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă, în vederea asigurării unei concepţii unitare de intervenţie pentru limitarea şi înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă, în scopul eliminării sau limitării pierderilor de vieţi omeneşti, animalelor, valorilor de patrimoniu, pagubelor materiale şi factorilor de mediu;
b. Creşterea gradului de profesionalism şi operativitate la intervenţii şi misiuni a subunităţilor de intervenţie;
c. Asigurarea coordonării, îndrumării şi controlului tehnic de specialitate al activităţii de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă atât în ceea ce priveşte prevenirea şi stingerea incendiilor, cât şi măsurilor de protecţie civilă;
d. Îmbunătăţirea dotării şi înzestrării cu tehnică, echipamente, aparatură şi materiale de intervenţie a structurilor operative, atât din fonduri bugetare, cât şi prin utilizarea fondurilor nerambursabile oferite de Uniunea Europeană;
e. Creşterea calităţii asistenţei medicale de urgenţă şi descarcerare prin îmbunătăţirea pregătirii personalului şi investiţii în dotare;
f. Utilizarea centrelor integrate de management al situaţiilor de urgenţă la nivel naţional, regional şi judeţean, cu participarea tuturor structurilor cu responsabilităţi în domeniu;
g. Creşterea capacităţii de reacţie a structurilor operative prin participarea la exerciţii şi aplicaţii tactice de cooperare internaţională.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu