joi, 13 decembrie 2012

FREGATA "REGELE FERDINAND" SOSESTE ÎN ŢARĂ DUPĂ PARTICIPAREA LA OPERATIA "ATALANTA"

În perioada 1 octombrie - 30 noiembrie 2012, fregata "Regele Ferdinand" s-a aflat sub comanda Forţelor Navale ale Uniunii Europene şi a participat la Operaţia ATALANTA, de luptă împotriva pirateriei navale, în Golful Aden şi Oceanul Indian.
    Operaţia ATALANTA, lansată la data de 8 decembrie 2008, se desfăşoară în conformitate cu rezoluţiile 1814, 1816, 1838 şi 1846 ale Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite. Operaţiunea a fost prelungită de către Consiliul European până în decembrie 2014 şi are următoarele obiective: protejarea navelor din World Food Programme, acordarea de ajutor umanitar şi protejarea navelor de transport maritim ale Misiunea Uniunii Africane în Somalia; descurajarea, prevenirea şi reprimarea actelor de piraterie şi de jaf armat; protejarea navelor vulnerabile; monitorizarea, de asemenea, a activităţilor de pescuit din largul coastelor Somaliei.
    Această misiune reprezintă prima participare a unei nave militare româneşti la o operaţie împotriva pirateriei dar şi prima prezenţă a Forţelor Navale Române la o misiune în Emisfera Sudică, în zona Oceanului Indian, demonstrând faptul că
marinarii militari îşi adaptează continuu modul de acţiune la contextul actual al mediului de securitate.
    Pregătirea misiunii a început cu mult timp înainte, fiind implicate toate structurile din Statul Major al Forţelor Navale, şi s-a încheiat la Centrul NMIOTC (NATO Maritime Interdiction Operational Trening Center din Souda, Insula Creta, unde echipajul şi nava au fost evaluate aspura modului de acţiune în lupta împotriva pirateriei navale de către specialiştii NATO.
    Înainte de a se alătura grupării navale a Uniunii Europene dislocată în Bazinul Somalez, fregata "Regele Ferdinand", a tranzitat, la 25 septembrie, în premieră pentru o navă de luptă a Forţelor Navale Române, Canalul Suez.
    După opt ani de la intrarea în serviciul forţelor navale, nava a participat pentru prima dată la o misiune internaţională cu elicopterul IAR Puma Naval la bord. Pe parcursul celor două luni de misiune, elicopterul a executat misiuni de cercetare şi asigurare a raionului de acţiune, furnizând informaţii despre zona de acţiune şi eventualele pericole.
    Misiunile de inspecţie ("friendly approaches") executate la navele comerciale şi ambarcaţiunile din zona de responsabilitate au avut un grad ridicat de risc pentru echipele de inspecţie şi pentru echipajul elicopterului, în principal prin prisma istoricului acţiunilor din zonă, conform căruia atacurile piraţilor se pot declanşa cu o viteză foarte mare.
    Un alt tip de misiune, executată de nava românească a fost asigurarea escortei unei nave care transporta alimente în programul World Food Programme, între două porturi somaleze. Fregata a navigat în apropierea navei comerciale, la o distanţă suficient de mare de coastă pentru a nu fi văzută de către piraţii de pe mal, dar la o distanţă de siguranţă suficient de mică faţă de nava de escortat pentru a putea interveni dacă situaţia ar fi cerut-o.
    Concomitent cu această misiune de escortă, a fost descoperit şi raportat un contact suspect pe mare, fiind identificată în proximitate o navă suspectă de pescuit, un dhow. După cercetarea cu ajutorul elicopterului, a urmat o misiune de "friendly approaches" executată cu cele două RHIB-uri (şalupe rapide), având în sprijin de pe navă, echipa de protecţie a forţei.
    Datele colectate au fost transmise navei comandant a grupării, iar fregata şi-a continuat misiunea de bază, cea de escortă a navei civile.
    Acordarea ajutorului pe mare unei nave vulnerabile a fost un alt gen de misiune executată de fregata românescă. Din cauza unor probleme tehnice şi a unei erori de planificare a marşului, o nava comercială a rămas fără combustibil în mijlocul oceanului, într-o zonă în care curenţii erau puternici. Echipajul fregatei a furnizat navei comerciale combustibil, instrucţiunile pentru navigaţie şi măsurile de bună practică marinărească împotriva atacurilor piraţilor din zonă.
    Momentul culminant al participării fregatei "Regele Ferdinand" la Operaţia ATALANTA a avut loc la data de 21 noiembrie, când militarii români au participat, alături de echipajul fregatei turceşti "Gemlik", la capturarea a nouă persoane suspectate de acte de piraterie, în largul coastelor Somaliei, la o distanţă de 420 mile marine de ţărm.
    Cele nouă persoane, suspectate de acte de piraterie, au fost reţinute şi ambarcate la bordul fregatei "Regele Ferdinand", pentru investigaţii, iar skiff-ul (barca piraţilor) a fost distrus, în vederea prevenirii utilizării acestuia în acte de piraterie.
    Pe parcursul celor două luni de participare la Operaţia ATALANTA, militarii români au executat toată gama de acţiuni împotriva pirateriei, misiuni de cercetare a spaţiului naval şi aerian, misiuni de friendly approach, escortarea unei nave din cadrul programului Word Food Programme, acordarea asistenţei unei nave vulnerabile, misiune de asigurare logistică cu elicopterul, monitorizarea activităţilor de pescuit din largul coastelor Somaliei, evacuare medicală cu elicopterul Puma Naval, misiunea de capturare şi reţinere a nouă persoane suspectate de acte de piraterie.
    Ziua Armatei României şi Ziua Naţională a României au fost sărbătorite de marinarii militari departe de casă, în Oceanul Indian. Cu prilejul acestor două importante sărbători, echipa de comandă a navei a participat la videoconferinţa cu ministrul apărării naţionale şi factorii de decizie din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, Statul Major General şi reprezentanţii Statelor Majore ale categoriilor de forţe.
    În toată această perioadă, marinarii români au desfăşurat şi activităţi de diplomaţie navală, în porturile în care nava a acostat. Menţionăm aici instruirea militarilor din cadrul marinei tanzaniene la bordul fregatei, vizitele oficiale ale comandantului navei la autorităţile din Insulele Seychelles şi din portul Haifa, Israel sau vizitele unor demnitari la bordul fregatei.
    Astfel, pe timpul escalei în portul Dar Es Salaam din Tanzania, fregata Regele Ferdinand a fost vizitată de Excelenţa Sa Filiberto Ceriani Sebregondi, ambasadorul Uniunii Europene în Tanzania, însoţit de locţiitorul şefului marinei din Tanzania pentru operaţii şi instrucţie dar şi a Excelenţei Sale Iulia Pataki, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al României în Republica Kenya.
    Comandantul grupării navale a Operaţiei EU NAVFOR ATALANTA, contraamiralul Enrico Credendino, care s-a aflat la bordul navei când acesta a îndeplinit o misiune în Oceanul Indian, a felicitat echipajul navei pentru modul în care şi-au îndeplinit misiunile.
    Echipajul fregatei a găzduit în perioada în care a tranzitat Canalul Suez şi o delegaţie de reprezentanţi diplomatici ai României. Delegaţia a fost compusă din Excelenţa Sa Cornel Alecse, Ambasadorul României în Republica Arabă Egipt, colonel Cătălin Gâscă, ataşatul militar aero şi naval al României şi Mihai Ştefan Dinu, secretar I, pe probleme politice şi de presa al Ambasadei României în Republica Arabă Egipt.
    La escala în portul Haifa, nava a fost vizitată de Ambasadorul României în Statul Israel, Excelenţa Sa Edward Iosiper, Consulul Onorific al României la Haifa, Shlomo Smeltzer şi colonel Daniel Cocolici, ataşatul militar al României în Israel.
    În cadrul Operaţiei EU NAVFOR ATALANTA, marinarii români au parcurs peste 17800 de mile marine, în peste 1650 ore de marş şi peste 113 de ore de zbor ale elicopterului Puma Naval, au avut şapte misiuni de realimentare pe mare şi şapte misiuni de „friendly approach”.
    Prin modul în care s-a comportat pe timpul misiunii, echipajul de la bordul fregatei "Regele Ferdinand" a confirmat faptul că militarii români sunt remarcabili reprezentanţi ai României pe mapamond, demonstrând că Forţele Navale Române dispun de personal bine pregătit, care, prin modul în care îşi îndeplineşte misiunile, continuă să contribuie la consolidarea relaţiilor de cooperare maritimă internaţională ale României.



FOCUS  nr. 25

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu