Chiar dacă percepţia publică este că navele
implicate în operaţia EU NAVFOR ATALANTA au ca principală misiune descurajarea,
prevenirea şi reprimarea actelor de piraterie şi de jaf armat, totuşi,
principala misiune a operaţiei coordonată de Uniunii Europene este cea de
protejare a navelor WFP (World Food Programme), acordarea de ajutor umanitar şi
protejarea navelor de transport maritim ale Misiunea Uniunii Africane în
Somalia
O astfel de misiune a primit să execute şi
fregata Regele Ferdinand, care a trebuit să asigure escorta unei nave ce
transporta alimente în programul World Food Programme, între două porturi
somaleze. Mai era mult până la răsăritul soarelui, când am ajuns în rada
portului de unde trebuia preluată nava şi s-a dat alarma la bordul fregatei,
ridicându-se gradul de alertă. Odată contactat comandantul navei care urma să
fie escortată de Ferdinand, o echipă condusă de comandantul secund al
fregatei s-a deplasat cu o ambarcaţiune rapidă la nava civilă, pentru
stabilirea detaliilor legate de modul de escortă.
Ce este misiunea de escortă? Navigaţia în
apropierea unei nave comerciale, care se deplasează spre un port, la o distanţă
suficient de mare de coastă, pentru a nu fi văzută de „locuitorii” taberelor de
piraţi de pe mal, la o distanţă de siguranţă faţă de nava de escortat, dar
suficient de mică pentru a putea interveni, dacă situaţia ar fi cerut-o.
Istoricul acţiunilor din zonă spune că atacurile piraţilor se pot declanşa în 5
minute, la navele din zona lor de interes.
Cu toate detaliile stabilite între nave, cu
echipele de Force Protection la posturi, pentru a supraveghea cu atenţie zona
plină de altfel de nave pescăreşti, şi cu echipajul în stare de alertă, fregata
Regele Ferdinand a început misiunea de escortă a navei, navigând la o
distanţă de siguranţă faţă de nava de escortat. Chiar dacă aparent era o
misiune simplă, zona necunoscută, „aglomeraţia” de pe mare, anotimpul prielnic
acţiunilor de piraterie, precum şi importanţa transportului de alimente pentru
populaţia din zonă, au determinat echipajul fregatei să fie foarte concentrat.
Situaţia de pe mare avea să confirme
necesitatea stării de alertă de la navă, care, după ce a descoperit şi raportat
un contact suspect pe mare, a primit misiunea de a identifica acel contact, o
navă de pescuit, un dhow (denumire generală pentru o ambarcaţiune tradiţională,
cu unul sau două catarge, utilizată în Marea Roşie şi Oceanul Indian).
Ce a urmat? O analiză rapidă a situaţiei, o
manevră de schimbare de drum şi marş spre dhow-ul de cercetat. Şi cum nava de
escortat rămânea principala responsabilitate a fregatei, cercetarea şi
supravegherea zonei în care naviga nava civilă a fost realizată cu ajutorul
elicopterului Puma Naval. Încă o dată s-a dovedit utilitatea existenţei
elicopterului la bordul fregatei, fără de care nava nu putea face decât o
misiune într-un interval de timp şi nu două misiuni simultan. A urmat o misiune
de „friendly approaches” executată cu cele două RHIB-uri la dhow-ul de
pescari, având în sprijin de pe navă, echipa de Force Protection. Situaţia a
fost permanent monitorizată de către comandantul navei şi şeful operaţiilor,
cel care a coordonat acţiunea grupelor de boarding. Nu trebuie omis faptul că
în zona de acţiune a Operaţiei Atalanta, misiunile, în cvasitotalitatea lor, se
execută cu armamentul încărcat, respectarea regulilor de angajare pe tipuri de
misiuni fiind prioritară. Deci, gradul de risc al fiecărei misiuni este unul
ridicat.
Până la urmă, doar bariera lingvistică a fost
cel mai important impediment al misiunii de „friendly approaches”,
executată în siguranţă de echipele de boarding de la bordul navei.
Nava la care s-a făcut inspecţia s-a dovedit a
fi un dhow de pescari, fără indicii care să inducă ideea că ar participa la
acţiuni de piraterie, fapt pentru care datele colectate au fost transmise navei
comandant a grupării, iar fregata românească şi-a continuat misiunea de bază,
cea de escortă a navei care transporta alimente pentru populaţia somaleză, în
cadrul World Food Programme.
Şi dacă preluarea navei pentru escortă a fost
făcută la primele ore ale dimineţii, predarea ei autorităţilor portuare din
portul de destinaţie a fost făcută aproape de miezul nopţii.
Fregata Regele Ferdinand îşi continuă
misiunea de luptă împotriva pirateriei navale în largul coastelor Somaliei,
acţionând sub comanda Forţelor Navale ale Uniunii Europene, EUNAVFOR.
Biroul de
Presă al M.Ap.N.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu