joi, 23 decembrie 2010

RAPORT DE EVALUARE a activităţii desfăşurate de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Semenic” al judeţului Caraş-Severin 01 ianuarie - 30 noiem






ACŢIUNI ÎNTREPRINSE ŞI REZULTATE OBŢINUTE

Activitatea inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă se desfăşoară pe două mari direcţii: prevenire situaţii de urgenţă şi intervenţie. Pentru fiecare dintre aceste activităţi de bază sunt întocmite documente specifice (planuri, proceduri, protocoale etc.) şi sunt întreprinse o serie de activităţi prin care se ating obiectivele şi scopurile stabilite prin legislaţia în vigoare (exerciţii, recunoaşteri, controale, acţiuni de informare publică, misiuni şi intervenţii în situaţii de urgenţă etc.).

ACTIVITATEA DE PREVENIRE

În conformitatea cu legislaţia care reglementează activitatea Inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă, inspecţia de prevenire este condusă de către adjunctul inspectorului şef şi asigură îndeplinirea funcţiilor de reglementare, avizare, îndrumare, informare publică preventivă şi control.
Astfel, îndeplinirea acestor funcţii este asigurată prin următoarele structuri:
Serviciul Prevenirea Incendiilor
Serviciul Protecţie Civilă
Compartimentul Avizare-autorizare
Compartimentul Pregătirea populaţiei

Activitatea desfăşurată pe linie de prevenire a situaţiilor de urgenţă se prezintă, pe scurt, astfel:

1.371 controale (la societăţi comerciale, obiective de investiţii, obiective sursă de risc,instituţii, puncte de comandă, primării);
7.105 deficienţe constatate (din care 1.462 au fost soluţionate pe timpul controalelor, iar 1.163 au fost sancţionate);
113 amenzi contravenţionale (146.200 lei);
260 de exerciţii de alarmare şi evacuare;
117 sirene au fost verificate (12 comune nu au în dotare sirene electrice: Bucoşniţa, Ciuchici, Brebu Nou, Dalboşeţ, Păltiniş, Socol, Şopotu Nou, Pojejena, Coronini, Naidăş, Ticvaniu Mare şi Turnu Ruieni)
52 avize (51 avize de securitate la incendiu, 1 aviz de protecţie civilă);
35 autorizaţii de securitate la incendiu;
22 avize pentru transport deşeuri periculoase
7 acorduri pentru organizarea jocului de artificii cu articole pirotehnice;
15 instructaje şi convocări de pregătire (preşedinţii CLSU, şefi SVSU/SPSU, operatori sursă de risc, inspectori de specialitate etc.)
68 antrenamente de specialitate (57 cu serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă şi 11 cu serviciile private pentru situaţii de urgenţă);
2 concursuri profesionale cu (1-SVSU; 1-SPSU);
Îndrumarea activităţii a 157 cercuri „Prietenii Pompierilor” şi 24 cercuri „Cu Viaţa Mea Apăr Viaţa”.

În perioada analizată au mai fost organizate, în colaborare cu instituţiile de specialitate, controale la unităţi sanitare, structuri de primire turistică, iazuri de decantare, halde de steril, cât şi controale tematice, de prevenire, cu accent pe dotarea şi încadrarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, asigurarea alarmării şi participarea la intervenţii.

Servicii voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă

La nivelul judeţului sunt constituite 77 servicii voluntare şi 16 servicii private pentru situaţii de urgenţă.
În perioada 01.01.2010 - 30.11.2010, pe teritoriul judeţului Caraş-Severin serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă au participat la 80 de intervenţii astfel:
- singure în 23 de situaţii;
- în cooperare cu serviciile profesioniste pentru situaţii de urgenţă la 57 intervenţii.

Direcţii de acţiune:
1. Desfăşurarea activităţilor de prevenire a situaţiilor de urgenţă, preponderent la instituţii publice, operatori economici cu risc mare şi foarte mare de incendiu, la obiective în care se desfăşoară activităţi socioeconomice şi culturale la care participă un număr mare de persoane sau la care, cu prilejul activităţilor anterioare, au fost depistate deficienţe grave şi/sau numeroase în aplicarea legislaţiei specifice;
2. Urmărirea aplicării riguroase a reglementărilor din domeniile apărării împotriva incendiilor şi protecţiei la dezastre la nivelul factorilor cu responsabilităţi în domeniu;
3. Creşterea nivelului de pregătire şi îndrumarea activă a personalului din serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă în ceea ce priveşte desfăşurarea de activităţi preventive specifice;
4. Pregătirea şi desfăşurarea unor acţiuni specifice sub egida „2011 – Anul internaţional al pădurilor” şi „2011 – Anul european al voluntariatului”, precum şi derularea Campaniei naţionale de prevenire a incendiilor „O casă sigură – o viaţă în plus”;
5. Diversificarea şi implementarea unor acţiuni, forme şi mijloace de informare şi educaţie preventivă care să urmărească atingerea obiectivelor stabilite;
6. Eficientizarea activităţii de formare profesională şi pregătire a populaţiei organizată şi desfăşurată în ocupaţii şi domenii din competenţă.

INTERVENŢIA

Centrul Operaţional îndeplineşte permanent funcţiile de monitorizare, evaluare, înştiinţare, avertizare, prealarmare, alarmare, alertare, coordonare şi conducere operaţională, la nivel judeţean, a situaţiilor de urgenţă. Centrul Operaţional (CO) organizează şi asigură Secretariatul tehnic permanent al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.

Preocupările Centrului Operaţional, în această perioadă, au vizat desfăşurarea, în bune condiţii, a activităţilor de pregătire şi perfecţionare a personalului propriu, îndeplinirea obiectivelor privind îmbunătăţirea concepţiei de pregătire, organizare şi conducere a intervenţiei, angrenarea mijloacelor şi forţelor specializate funcţie de situaţiile de urgenţă produse în zona de competenţă.

Pregătirea intervenţiei

Pregătirea intervenţiei a fost realizată prin:
recunoaşteri în teren (112 recunoaşteri finalizate cu fişă de recunoaştere);
întocmirea de planuri operative (9 planuri de intervenţie noi la operatori economici);
actualizarea de fişe operative la localităţi (54 de fişe);
avizarea unor planuri de intervenţie la operatori economici (36 de planuri);
întocmirea Planului de cooperare între ISU SEMENIC CS şi Inspectoratul de Poliţie CS pentru participarea în comun la limitarea şi înlăturarea efectelor produse în situaţii de urgenţă;
întocmirea de analize de intervenţie (patru analize de intervenţie au fost întocmite şi prelucrate cu personalul operativ);
exerciţii (Exerciţiul de cooperare cu forţe şi mijloace în teren cu tema „Antrenarea structurilor, serviciilor, instituţiilor şi organizaţiilor neguvernamentale cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă pentru intervenţia în caz de explozie urmată de incendiu la clădiri cu aglomerări de persoane” la SC NERA Shopping Center SA Reşiţa).

Intervenţii deosebite (ianuarie – noiembrie 2010)


Nr.crt. Denumirea evenimentului Data/perioada producerii Subuni-tatea Obiectivul/locuinţa afectată Adresa Destinaţia locului producerii. evenimentului Împrejurarea în care s-a produs
1. Incendiu 08.04.2010
şţ Centrul de Informare Turistică „Banat” Com. Brebu Nou,
sat Gărâna, nr.147 pod Coş de fum neprotejat termic faţă de mat. comb
2. Incendiu 22.01.2010 Casă particulară,
proprietar Ilia Ion Sat Remetea, nr.124 Pod, acoperiş Conductor electric neizolat necorespunzător
3. Incendiu 11.03.2010 Garsonieră,
proprietar Pisică Marcel Reşiţa, str. Constructorilor, nr.3, sc.1, ap. 63 Cameră de zi fumatul
4 Incendiu 31.08.2010 Construcţii de
locuinţe individuale Bocşa str. Nicolae Bălcescu nr.1 Atelier Cablu, conductor electric defect
5 Incendiu 12.10.2010 Construcţii de
locuinţe individuale Reşiţa, str. Victoriei nr.11 Mansardă Tăiere fără respectarea normelor
6 Incendiu 14.01.2010
ş Locuinţă particulară, proprietar Dăscăliuc Ana Oţelu Roşu, str. Revoluţiei, nr.110 acoperiş Coş de fum neprotejat termic faţă de mat. comb
7 Vânt puternic
(tornadă) 16.06.2010 60 locuinţe particulare Vârcioriva acoperiş Vânt puternic care a smuls ţiglele de pe acoperişul caselor
8 Inundaţie 29.06.2010 50 locuinţe particulare Com. Armeniş,
sat Feneş Beci, subsoluri Precipitaţii abundente, scurgeri de pe versanţi
9 Incendiu 27.08.2010 Depozit cu diverse funcţiuni Balta Sărată
Caransebeş Depozit de materiale combustibile solide Autoaprindere în contact cu aerul
10 Incendiu 01.11..2010 S.C. Optimobil Leasing Caransebeş Balta Sărată
Caransebeş, nr.1 Hală Tăiere fără respectarea normelor
11 Incendiu 02.03.2010 ţă Locuinţă particulară, proprietar Ţuţuian Simion Moldova Nouă, str. Al. Moise, nr. 6 A Cameră de zi Priză defectă
12 Incendiu 28.06.2010 Construcţii de locuinţe, (anexe) Com. Socol, sat Baziaş, nr.3 Adăpost animale Fumatul în locuri nepermise
13 Incendiu 05.07.2010 Construcţii de locuinţe individuale Loc. Liubcova, str. Tichia, nr.467 Cameră de zi Priză defectă
14 Incendiu 06.03.2010
Construcţii de sănătate Bozovici, nr.809 Pod, acoperiş Coş de fum neprotejat termic faţă de mat. comb
15 Inundaţie 29.06.2010 locuinţe particulare Com. Bozovici, sat Prilipeţi Pivniţe, anexe, curţi şi grădini Precipitaţii abundente, scurgeri de pe versanţi








ANALIZA STATISTICĂ
(ianuarie - noiembrie2010)

În perioada 01.01- 30.11.2010, pe teritoriul judeţului Caraş-Severin, au avut loc 778 situaţii de urgenţă (în medie 2,3 pe zi).
Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, numărul situaţiilor de urgenţă înregistrate în perioada analizată, pe teritoriul judeţului Caraş-Severin, a scăzut cu 8,9%, de la 854 situaţii de urgenţă, în 2009, la 778 situaţii de urgenţă, în 2010.

INCENDII - 212 (27% din totalul situaţiilor de urgenţă)

Cele mai multe incendii din această perioadă au izbucnit în luna martie – 29, iar cele mai puţine în luna aprilie - 11.
Incendiile izbucnite în această perioadă, pe domenii de activitate, se prezintă astfel:
o Gospodării ale populaţiei – s-au manifestat 75% din totalul incendiilor, respectiv 159 incendii, din care 119 la locuinţe şi anexe, 10 la terenuri ale cetăţenilor aflate în afara perimetrului gospodăriilor şi 30 la mijloace de transport proprietate individuală. Incendiile izbucnite la gospodăriile populaţiei au fost provocate de: coşuri, burlane de fum defecte sau necurăţate - 37; instalaţii electrice defecte – 37; foc deschis în spaţii închise – 5; acţiune intenţionată - 16; aparate electrice sub tensiune – 4; sisteme de încălzire defecte – 5; mijloace de încălzire improvizate – 4; fumat - 13; mijloace de încălzire nesupravegheate – 6; foc deschis în spaţii deschise – 5; cenuşă, jar, scântei de la sistemele de încălzire - 4; echipamente electrice improvizate - 5; scurgeri (scăpări) de produse inflamabile – 6; sudură -2; jocul copiilor cu focul - 3; trăsnet – 2; autoaprindere – 1; defecţiuni tehnice de construcţii montaj – 1; scântei mecanice – 1; nereguli organizatorice – 1; nedeterminate (în curs de stabilire) -1.
Comparativ cu perioada similară a anului precedent a scăzut atât numărul total de incendii cu 17,5%, de la 257 la 212, cât şi numărul de incendii izbucnite la gospodăriile populaţiei, cu 13,6%, de la 184, în 2009, la 159, în 2010.
o Industrie - 15 incendii:
Energie electrică şi termică, gaze, apă – 5 incendii;
Industria extractivă - 1 incendii;
Industria prelucrătoare - 9 incendii.
Instituţii publice - 12 incendii:
administraţie publică - 8 incendii;
sănătate şi asistenţă socială - 1 incendiu.
Comerţ şi reparaţii bunuri - 8 incendii;
Transporturi şi depozitare - 5 incendii;
Hoteluri şi restaurante - 1 incendiu;
Poştă şi telecomunicaţii - 1 incendiu.
Tranzacţii imobiliare, închirieri şi activităţi de servicii prestate în principalele întreprinderi – 2 incendii
Silvicultură şi exploatare forestieră - 3 incendii;
Agricultură - 1 incendiu
Alte activităţi de servicii colective, sociale şi personale - 5 incendii (activităţi de asanarea şi îndepărtarea gunoaielor, salubritate şi activităţi similare - 1, activităţi de spectacole -1 şi la activităţi ale organizaţiilor religioase – 3)

Acţiuni de salvare pe timpul intervenţiilor la incendii, victime şi pagube rezultate în urma incendiilor produse în această perioadă
Pe timpul intervenţiilor la incendii au fost salvate 79 persoane (67 adulţi şi 12 copii), 36 animale (11 mari şi 25 mici), 78 de păsări şi au fost protejate bunuri în valoare de 24.090.743 lei.
Ca urmare a incendiilor izbucnite în această perioadă au fost rănite 4 persoane (adulţi), 3 persoane (2 adulţi şi 1 copil) au decedat, 14 animale (5 mari şi 9 mici) şi 88 păsări au murit, iar pagubele produse de incendii au fost estimate la 2.868.905 lei.
Incendiile soldate cu victime au avut următoarele cauze: echipamentele electrice improvizate (2 adulţi şi 1 copil decedaţi şi 1 adult rănit), mijloacele de încălzire nesupravegheate (1 adult decedat), fumatul (1 adult rănit), focul deschis în spaţii închise (1 adult rănit) şi acţiunea intenţionată (1 adult rănit).

În perioada analizată au mai fost înregistrate:

157 ARDERI NECONTROLATE - reprezentând 20% din totalul situaţiilor de urgenţă.

Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2009 a scăzut numărul total de arderi necontrolate, cu 34%, de la 238 la 157. Cele mai multe arderi necontrolate au izbucnit în luna martie – 58.
Aceste arderi s-au manifestat la vegetaţie uscată, mirişti, pajişti plantaţii pomicole sau viticole, pe terenuri ale cetăţenilor aflate în afara perimetrului gospodăriilor, pe terenuri ale administraţiei publice; coşuri de fum (funingine aprinsă); gunoi menajer în curţi, grădini, pivniţe, etc..

204 ALTE SITUAŢII DE URGENŢĂ (înlăturarea efectelor inundaţiilor şi fenomenelor meteo periculoase, misiuni pirotehnice, mitinguri, evenimente sportive etc. ) - 26% din totalul situaţiilor de urgenţă.

În această categorie se înscriu:
- 142 acţiuni pentru înlăturarea efectelor inundaţiilor şi fenomenelor meteo periculoase (70% din totalul acestor intervenţii);
- 54 misiuni pirotehnice, din care: asanare muniţie - 43, distrugere muniţie -11 (26%);
- 6 evenimente publice de amploare (3%);
- 2 alte situaţii (scăpări de gaze la locuinţe) (1%)
Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2009, numărul acestor intervenţii a crescut cu 55,73%, aceasta datorită creşterii semnificative a numărului de intervenţii la acţiuni pentru înlăturarea efectelor inundaţiilor cauzate de căderile abundente de precipitaţii care au avut loc în lunile mai, iunie şi iulie ale acestui an.

84 ACŢIUNI PENTRU PROTECŢIA COMUNITĂŢILOR (sablare, spălare căi publice, salvări animale, acordare sprijin populaţiei şi instituţiilor în diferite situaţii) - 11% din totalul situaţiilor de urgenţă
Dintre acestea:
- 8 protecţia mediului (sablare, spălare căi publice);
- 18 salvări animale;
- 58 alte intervenţii - acordare sprijin populaţiei şi instituţiilor în diferite situaţii ce puteau duce la producerea de evenimente cu consecinţe grave, astfel: deblocări uşi; tăiere copaci sau crengi în pericol de cădere; transport/alimentare cu apă menajeră; deblocări carosabil; asigurare măsuri de apărare împotriva incendiilor la accidente de circulaţie; înlăturare materiale aflate în pericol de prăbuşire sau prăbuşite; asanare fântâni publice şi particulare inundate; decolmatare canale sau conducte transport apă; degajare, asigurare zonă conductă de gaz avariată; căutare persoană dispărută; acordare sprijin pentru alte situaţii.
Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2009, numărul acestor intervenţii a scăzut cu 28,2%.

121 INTERVENŢII LA DESCARCERARE, ASISTENŢA PERSOANELOR ŞI ASISTENŢĂ MEDICALĂ DE URGENŢĂ (S.I.A.M.U.D.) - 12,9% din totalul situaţiilor de urgenţă

Pe timpul acestor intervenţii au fost asistaţi 70 de adulţi şi 11 copii, astfel:
- 42 cazuri de descarcerare – 23 persoane asistate (adulţi);
- 79 cazuri asistenţă persoane – 58 persoane asistate (47 adulţi şi 11 copii):
- persoane rămase blocate – 35 de cazuri
- degajări de persoane – 44cazuri
Faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009, numărul acestor intervenţii a crescut cu 10%, de la 110 la 121, însă a scăzut numărul persoanelor asistate cu 10%, de la 90 la 81.
De asemenea, comparativ cu perioada similară a anului 2009 a scăzut uşor numărul intervenţiilor la accidente de circulaţie, cu 2,35% (de la 43 în 2009 la 42 în 2010) însă numărul persoanelor asistate în urma acestor accidente, a scăzut cu 25,8% (de la 31 în 2009 la 23 în 2010).

În acest an, 15 subofiţeri au urmat cursul de prim ajutor medical şi descarcerare. La nivelul ISU nu este încadrată funcţia de asistent medical principal.

SECRETARIATUL TEHNIC PERMANENT AL C.J.S.U.

Personalul Secretariatului Tehnic Permanent a acordat o atenţie deosebită întocmirii documentelor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, difuzării acestora către componentele Sistemului Judeţean de Management al Situaţiilor de Urgenţă şi la alte autorităţi interesate precum şi punerii în aplicare a deciziilor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă

· Pe timpul fenomenelor hidrometeorologice periculoase ce au avut loc, pe teritoriul judeţului, în perioada mai - iunie, S.T.P. a întocmit şi transmis Comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă planuri

MONITORIZAREA SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ ŞI DISPECERAT

Personalul din dispeceratul inspectoratului, din compartimentul M.S.U.D. a acordat o atenţie deosebită respectării şi îndeplinirii, la timp, a ordinelor în vigoare în relaţiile cu eşalonul superior, asigurării fluxului informaţional cu Instituţia Prefectului, cu celelalte structuri din administraţia locală cât şi cu instituţiile deconcentrate care fac parte din CJSU.
În perioada analizată, au fost transmise, prin SMS şi fax, Comitetelor Locale pentru Situaţii de Urgenţă şi structurilor cu răspunderi în gestionarea situaţiilor de urgenţă, avertizările şi atenţionările hidrometeorologice emise.
Au fost monitorizate un număr de 1.245 transporturi periculoase din care:
1.015 transporturi deşeuri/substanţe periculoase;
230 transporturi speciale (bunuri, valori, muniţie, armament, materiale explozive).
În această perioadă s-au desfăşurat 22 antrenamente bilunare de înştiinţare-alarmare pe următoarele tipuri de riscuri:
v inundaţii în bazinele hidrografice: Nera, Caraş, Bârzava, Pogăniş, Bistra, Cerna, Timiş şi Dunăre.
v poluare accidentală masivă pe râurile Bârzava, Bistra, Cerna şi Caraş;
v cutremur în zona de NV, NE, SE şi centrală a judeţului;
v accidente pe căi de comunicaţii cu mijloace de transport cu substanţe periculoase, în Bazinele Caraş, Cerna, Bistra, Nera şi Timiş.

DISFUNCŢIONALITĂŢI ÎN ACTIVITATE

În îndeplinirea atribuţiilor conferite de lege, inspectoratul s-a confruntat şi cu unele disfuncţionalităţi:
comunicarea interinstituţională deficitară, consecinţă a lipsei mijloacelor tehnice corespunzătoare, dar şi a unor proceduri care să asigure un flux informaţional în volum complet şi de calitate;
nefinalizarea operaţionalizării serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, ca urmare a insuficienţei resurselor financiare;
reticenţa unor primari;
gradul de înzestrare cu tehnică de intervenţie, cu accesorii psi şi substanţe stingătoare deficitar.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu