# este de părere col(r.) Doru Viorel Stănilescu
Doru Viorel Stănilescu este colonel în rezervă şi pînă la 1 ianuarie 2009, a avut gradul de comisar-şef şi funcţia de şef serviciu Cabinet la Inspectoratul Judeţean de Poliţie Caraş-Severin. După 18 ani de poliţie, şi schimburi de experienţă internaţionale, DVS vorbeşte despre reforma Ministerului de Interne şi nemulţumirile unui poliţist.
Grupul pentru Securitate şi Democraţie a lansat un proiect de reformare din temelii a Ministerului de Interne, în această perioadă în care, la nivel politic şi la nivelul specialiştilor în problematica securităţii interne se vorbeşte doar de o restructurare de personal. GSD propune trei mari linii de reformă "de dreapta" a Ministerului de Interne: 1. desfiinţarea Prefecturilor (instituţii moştenite de la "stînga" franceză, depăştie din punct de vedere funcţional şi istoric, dar mari consumatoare de fonduri, care intră în contradicţie cu Legea Autonomiei Locale şi cu legile de funcţionare a altor instituţii ale statului - judecătorie, parchete, instituţii de control etc - ), 2. separarea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă de Ministerul de Interne şi înfiinţarea unui Minister al Situaţiilor de Urgenţă (sau o agenţie!), cu două direcţii clare, stingerea incendiilor (care beneficiază de o lege specială) şi protecţia civilă - respectiv intervenţia în cazul situaţiilor excepţionale, domeniu care intră sub incidenţa unei legislaţii stufoase şi uneori contradictorie, reconstruită pe scheletul Inspecţiilor de Prevenire, şi care să gestioneze întreaga gamă de situaţii excepţionale, cu personal militar, civil, voluntar sau privat, şi 3. remilitarizarea poliţiei naţionale şi re-modelarea structurilor de aplicare primară a legii (poliţie, poliţie de frontieră şi jandarmerie) pentru a nu încălca Legea Poliţiei Locale, iar prin redimensionarea aparatului profesional să sprijine profesionalizarea Companiilor private de securitate, ce funcţionează în baza Legii 333, prin ridicarea standardelor.
De la aceste trei puncte a pornit discuţia cu col (r.) Doru Stănilescu:
- În primul rînd, reforma trebuie să înceapă prin separarea administraţiei de interne! Este părerea mea, ca om care am lucrat în sistem 18 ani. Una e să administrezi şi alta să aplici legea! Ambele competenţe trebuie făcute cu maxim de profesionalism şi seriozitate. Apoi, dacă vrei să o spunem pe aia dreaptă, poliţia locală are voie să fie "funcţionari publici cu statut special", dar poliţia naţională, nu! Faptul că în momentul de faţă, un şef de poliţie nu poate fi pus în funcţie decît cu acceptul prefectului , avizul - mă rog! -, mi se pare o intervenţie politică. Ori, acceptarea presupune şi o întoarcere a favorurilor... În Ministerul de Interne s-au moştenit nişte obiceiuri vechi şi nu chiar cele mai bune. Într-o structură militară, democraţia nu are ce căuta, deci, nici sindicatele! Uită-te cine sînt liderii sindicatelor din MAI. Toţi frustraţii care au adus diplome obţinute la Herculane şi au dorit grade şi funcţii. Evident că nu au obţinut, poliţiştii nu sînt toţi nişte imbecili, iar în şcolile de poliţie se mai învaţă carte şi respectul faţă de valoare şi lege! După mine, cel mai bun model de organizare este cel american, pe care am avut ocazia să-l cunosc la faţa locului.
- El funcţionează într-o societate total liberală....
- ... ai spus bine, el funcţionează într-o societate, într-o comunitate! Ori, la noi în ţară, singura comunitate este cea a ţiganilor. Noi, restul sîntem, cel mult, populaţie, nicidecum COMUNITATE! Dar, să revin. Ce spune sistemul american? Nu există funcţii pentru oameni, ci oameni pentru funcţii! Ca să ajungi Şeful poliţiei trebuie să fi făcut ABC-ul la baston! Şi noi avem "ghidul carierei". Din păcate, el este o adunătură de norme care, însă, nu-ţi spune, ţie, proaspăt ieşit din şcoala de poliţie, ce paşi trebuie să urmezi pentru a deveni, cîndva, şeful poliţiei. La americani, nu ai luat stelele pe umăr şi cu alea mori! Astăzi poţi să fii şeful poliţiei, mîine, dacă te muţi, poţi rămîne doar căpitan. Ce face asta? Te stimulează să-ţi faci bagajul de competenţe pentru a putea intra în concurs pentru un post de conducere. Educaţie permanentă, nu te tragi într-un loc călduţ şi aştepţi să treacă vremea, 8 ore, apoi, pa! La noi, în Ministerul de Interne, 99% ies la pensie colonei!
- E un model bun şi pentru Poliţia Locală!
- E un model bun pentru Poliţie, în general! S-a făcut o mare prostie că s-a dat rang de "poliţie" Poliţiei locale! Ştii bine că diferenţa între un poliţist şi un poliţist local constă în pregătirea profesională. Nici măcar nu există o şcoală naţională de şcolarizare a Poliţiei locale. Care să fie finanţată de primării şi care să-şi pregătească oameni, cadre, pentru viitor. Unele poliţii locale, acolo unde s-au înfiinţat pentru că multe oraşe şi comune din România NU au bani să înfiinţeze astfel de structuri!, deci, unele poliţii şi-au înfiinţat propriile unităţi de intervenţie! Ori, asta excede poliţia locală. Pentru acest tip de intervenţie, lasă profesioniştii! Povestea asta cu numărul de poliţişti peste norma europeană ar putea fi valabilă dacă se pun la grămadă şi poliţiştii locali. E o gîndire de perspectivă. Apoi, controale psihologice şi psihiatrice la toate nivelurile aplicării legii, de la poliţia locală, la judecători şi avocaţi! Acesta poate fi un preambul la folosirea corectă a armamentului din dotare. Este nevoie de modificarea legii uzului de armă! Face parte inevitabil din reforma asta mult trîmbiţată! Regîndit şi redimensionat la datele momentului. Acum, pentru un singur foc de avertisment, în plan vertical, ştii cît scrie un poliţist? Cît dă cu subsemnatul? Aşa ceva este imposibil! Dar, oamenii sînt atît de timoraţi în această perioadă că se uită de 7 ori înainte de a face un gest! Apoi, ar fi reforma de imagine. De la purtătoarele de cuvînt care ies pe sticlă, la portul uniformei. Şi eu aş pleca de la respectul uniformei, aşa cum e ea, din material prost, care se şifonează... De la încredere vine respectul şi "frica" faţă de lege. Ne lipseşte rigoarea şi ordinea! Din păcate, autismul actualului ministru de interne, în momentul de faţă este mult peste limita legală!
- Sigur, asta ţine de reforma "fără bani", ori astăzi există o mare foame de bani!
- Bani există, însă ei nu sînt utilizaţi judicios. De ce nu externalizăm serviciile din Poliţie, Jandarmerie, pompieri? Cabinetele medicale, contabilitatea, logistica? Zona neoperativă poate să treacă la funcţiile civile. Nu s-ar mai plăti norme de hrană, de echipare. Alt exemplu: de ce trebuie poliţistul să păzească secţiile de votare, cînd există membrii plătiţi ai acestora, cu telefoane, cu 112? Asta este o disipare a forţelor şi încărcarea costurilor, pentru că eu, poliţie, organizez post fix 3 zile, apoi îi dau o zi liberă celui aflat în acel post. Mă trezesc, că 60% din personalul unui Inspectorat Judeţean, la un moment dat, rămîne în "libere", iar eu sînt deficitar la capitolul personal, ordine publică, intervenţii. Cum va face ministrul la viitoarele alegeri dacă dă afară 10.000 de oameni?
- În final?
- Ministrul actual răspunde unei comenzi prezidenţiale ca urmare a aruncării caschetelor! Paranteză, aruncarea caschetelor cu însemne a fost considerată lezarea însemnelor naţionale, dar la Prima TV, se difuzează un sitcom în care uniforma şi însemnele naţionale sînt făcute praf şi nimeni nu sesizează asta. Ne sesizăm doar cînd avem nevoie? Există studii din care să rezulte că sînt prea mulţi poliţişti în România? Am stîrpit noi toate clanurile, am destructurat bandele, am demantelat reţelele şi rezultă că aplicarea primară a legii este excedentară? Dacă există astfel de studii, de ce nu se dau publicităţii, să le vedem şi noi, să le comentăm, cu presa, cu ONG-urile de specialitate... Foarte bună iniţiativa Grupului pentru Securitate şi Democraţie. O salut şi o recomand spre lectură şi dezbatere! Pentru că e nevoie de o dezbatere serioasă, altfel, în final contabilizăm efectele şi în loc să avem un organism mai suplu şi funcţional, ne trezim cu un organism doar suplu numeric! Ceea ce nu e tot una!
- Mulţumesc!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu