marți, 10 mai 2011

Companiile private de securitate maritimă redactează un cod etic în vederea prevenirii pirateriei în Oceanul Indian


Londra, 9 mai /Agerpres/ - Companiile private de securitate maritimă au decis redactarea unui cod de conduită şi etică, în contextul înmulţirii companiilor fără experienţă care profită de pe urma pirateriei din Oceanul Indian, oferind servicii de siguranţă navelor comerciale, relatează Reuters.
Atacurile din ce în ce mai violente ale piraţilor somalezi asupra navelor comerciale i-au determinat pe proprietarii de vase să ia în calcul soluţia angajării de echipe private de securitate la bordul navelor lor, apelînd astfel la companii care pînă acum operau numai în Iraq şi Afganistan.
'Există sute de emigranţi iraqieni şi afgani care înfiinţează societăţi fără să fi fost vreodată la bordul unui vas şi fără să ştie cum să-l apere', a declarat John Dalby de la compania de securitate Marine Risk Management. 'Ne temem că o mînă de agenţi de siguranţă maritimă fără experienţă şi neinstruiţi discreditează companiile legitime', a adăugat el.

Dalby este unul dintre fondatorii Asociaţiei Internaţionale a Profesioniştilor în Siguranţă Maritimă (IAMSP), o organizaţie de voluntariat care luptă pentru o transparenţă mai mare în domeniu. Codul ei de conduită presupune buna instruire a membrilor ei, respectarea legislaţiei şi reglementărilor în zonele în care operează, precum şi principiile morale şi interzicerea corupţiei. Potrivit estimărilor oficiale, costul desfăşurării unei echipe experimentate de siguranţă maritimă formată din patru persoane pe o rută de 10-12 zile între Suez şi Galle/Sri Lanka/ ar fi de 55.000 de dolari. Companiile care oferă agenţi fără experienţă au oferit acelaşi serviciu la preţuri situate între 15.000 şi 20.000 de dolari.

'Companiile de siguranţă maritimă şi profesioniştii care încearcă să acţioneze conform unor standarde ridicate sînt umbriţi de o concurenţă care este în mod evident mai puţin satisfăcătoare şi oferă servici mai slabe', a declarat David Buston, fondatorul IAMSP, adăugînd că IAMSP numără în prezent 400 de membri, printre care şi foşti puşcaşi marini şi forţe speciale ale Special Boat Service/Marea Britanie/ şi Navy Seals/ SUA/, care reprezintă 'jumătate din industria de încredere'.

Forţele navale internaţionale s-au dovedit pînă acum incapabile de a ţine în frîu pirateria în Oceanul Indian în primul rând din cauza distanţelor mari. Această criză provoacă pagube de miliarde de dolari în fiecare an în comerţul mondial. 'Necesitatea de a angaja echipe înarmate de siguranţă este o confirmare a lipsei unei soluţii politice la răspîndirea pirateriei somaleze în nordul Oceanului Indian', a declarat Peter Hinchliffe, secretar general al International Chamber of Shipping.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu