vineri, 1 octombrie 2010

NOUL STATUT AL CADRELOR MILITARE

Ministerul Aparărării Naţionale a elaborat un proiect de lege pentru modificarea Statutului cadrelor militare (Legea 80/1995). Potrivit iniţiatorilor acestui proiect de lege, care are nevoie şi de avizul CSAT, prin acest demers legislativ se urmăreşte:
- obligativitatea participării la misiuni în afara teritoriului statului român a cadrelor militare;

- suportarea de către instituţiile din sistemul de apărare şi securitate naţională a sumelor necesare pentru asigurarea asistenţei juridice a cadrelor militare pentru fapte săvârşite de către acestea în exercitarea atribuţiilor de serviciu;

- posibilitatea acordării concediului fară plată, pe durata de cel mult 4 ani, cadrelor militare care îşi urmează soţul/soţia pe timpul îndeplinirii unor misiuni permanente în străinătate şi în alte situaţii;

- acordarea dreptului de port uniformă şi pentru maiştrii militari şi subofiţeri, în aceleaşi condiţii ca şi la ofiţeri;

- obligativitatea încheierii de către personalul navigant de aviaţie cu Ministerul Apărării Naţionale a contractelor cu durata de 12 ani de la numirea lor în prima funcţie;

- definirea raporturilor de serviciu specifice cadrelor militare, privind împuternicirea;

- crearea posibilităţilor de înaintare în gradul următor şi înaintea expirării stagiului minim în grad pentru cadrele militare şi în mod deosebit pentru militarii care participă la misiuni în afara teritoriului statului român şi participarea necondiţionată la aceste misiuni a personalului care încadrează unităţi militare cărora li s-au stabilit, potrivit prevederilor legale, astfel de misiuni;

- posibilitatea numirii cadrelor militare din Ministerul Apărării Naţionale în funcţii prevăzute în statele de organizare cu grade egale sau mai mari cu cel mult două-trei trepte faţă de cele pe care le au, prin diminuarea temporară a funcţiilor corespunzător gradelor deţinute,beneficiind de drepturile băneşti prevăzute pentru gradul şi coeficientul de ierarhizare iniţiali ai funcţiei din statul de organizare;

- completarea normelor referitoare la menţinerea în activitate sau trecerea în rezervă a cadrelor militare condamnate pentru infracţiuni săvârşite cu intenţie, la pedeapsa amenzii penale sau cu închisoare, cu suspendarea executării ori graţiate înainte de începerea executării pedepsei;

- crearea unor dispoziţii clare privind suspendarea şi punerea la dispoziţie a cadrelor militare în activitate din Ministerul Apărării Naţionale atunci când sunt urmărite penal sau trimise în judecată ori sunt judecate de către parchete sau instanţe, precum şi repunerea în drepturi sau trecerea în rezervă sau în retragere, justificate prin respectarea prezumţiei de nevinovăţie;

- majorarea limitelor de vârstă în grad pentru cadrele militare din Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Administraţiei şi Internelor. Se impune corelarea în sensul asigurării unui tratament unitar prin revenirea la prevederile aplicabile până în anul 2001 cadrelor militare din Ministerul Apărării Naţionale, în domeniul limitelor de vârstă în grad cu cele specifice personalului din celelalte instituţii din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională. Având în vedere eliminarea condiţiei de vârstă pentru trecerea maiştrilor militari şi subofiţerilor în activitate în corpul ofiţerilor, în Ministerul Administraţiei şi Internelor, în mod evident au suferit modificări şi normele legale care aveau ca obiect de reglementare acordarea gradelor militare. Prin noul proiect se urmăreşte ca, în Ministerul Administraţiei şi Internelor,
persoanelor prevăzute la art 36 alin. (1) lit. e), g) şi h) din Legea nr. 80/1995, care urmează să devină ofiţeri, să li se acorde gradul de sublocotenent. Prin excepţie, aceloraşi persoane care dobândesc calitatea de ofiţer, li se acordă gradul militar în raport de pregătirea lor şi vechimea în specialitate corespunzătoare studiilor absolvite, raportate la atribuţiile din fişa postului;

- trecerea în rezervă a cadrelor militare ca urmare a retragerii motivate, de către autorităţile competente, a avizului de securitate specific clasei sau nivelului de secretizare a informaţiei, la care au acces potrivit atribuţiilor funcţionale;

- includerea unei norme privind calculul stagiului minim în grad în situaţia absentării de la program datorită incapacităţii temporare de muncă, a concediilor prevăzute la art. 15 şi a concediilor iară plată;

-includerea unor reglementări prin care se aduce o restrângere temporară, pe o anumită perioada, a exerciţiului dreptului fundamental privind alegerea profesiei, precum şi a locului de muncă, constând în interdicţia demisiei ca modalitate de trecere în rezervă a cadrelor militare în activitate, în situaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 42/2004 privind participarea forţelor armate la misiuni în afara teritoriului statului român, precum şi pe timpul executării altor misiuni în străinătate. Măsura restrângerii exerciţiului dreptului fundamental sus ­menţionat se impune în mod obiectiv şi rezonabil, în contextul prevederilor art. 53 din legea fundamentală, în considerarea necesităţii îndeplinirii obiectivelor majore şi esenţiale în domeniul apărării şi securităţii naţionale.

Astfel, în cadrul unei societăţi democratice, reglementările în cauză sunt justificate pe de o parte de riscul periclitării misiunilor specifice în afara teritoriului naţional, cu consecinţe negative asupra neîndeplinirii obligaţiilor asumate de România ca stat membru NATO şi UE. Pe de altă parte, aceste reglementări se impun cu necesitate, în vederea înlăturării consecinţelor negative, cu efecte perturbatoare asupra activităţilor esenţiale ale instituţiilor din sistemul de apărare şi securitate naţională. Măsura restrângerii este proporţională cu situaţiile care au determinat-o şi nu aduce atingere existenţei dreptului, fiind aplicată pe o perioadă determinată, exclusiv cadrelor militare care aparţin unor instituţii din sistem, potrivit specificului atribuţiilor şi misiunilor din domeniul de activitate al acestora.

Cu click pe titlu puteti vizualiza proiectul de lege privind modificarea Statutului cadrelor militare.

Un comentariu: